SHOW. Nanne Grönvall om sin uppväxt i ideell humorföreställning med allvarligt budskap

Nanne Grönvall är aktuell med den viktiga enmansföreställningen ”Välkommen! Vad F-N vill du?” som spelas på Rival i Stockholm den 7 november. Manus har Nanne skrivit själv med hjälp och stöd av Mark Levengood.

Med humor och allvar berättar Nanne om sin uppväxt och om hur våra hem och relationer präglar oss vidare i livet. Hur formar man ett hem om ens partner har haft en helt annan uppväxt? Fungerar en pedant tillsammans med en slarver? Hur reagerar vi när någon man känner eller inte känner dyker upp oannonserat och ringer på dörren? Vårt hem är ju vår borg, säger man. Men framför allt - hur viktiga är alla saker i boendet, eller är det tryggheten som är det viktiga? Tider har ju förändrats, även när det gäller krav på boenden. Men vad döljer sig egentligen bakom de vackra hus- och lägenhetsfasaderna?

Nanne, som växte upp med vuxna som hade problem med tabletter och alkohol, berättar om sig själv både som barn och vuxen. Från en många gånger tuff uppväxt, där hon som barn lärde sig att aldrig tala om missbruket, sorgen och våldet i hemmet, till artistvärlden med scenen som arbetsplats och en ofta glamourös yta utåt sett. Men bakom fotoblixtar, röda mattor och champagne döljer sig också hårt arbete. Under en 37-årig karriär har detta arbete, med dess med- och motgångar, också ofta påverkat hemmet, familjen och hälsan.

Nannes föreställning vill även belysa situationen för de barn som inte har trygga förutsättningar hemma och för de som rycks upp därifrån för att flyttas till institutioner som SIS, HVB och fosterhem, där tanken är att barnen ska få vård och trygghet. I stället kommer det ständigt rapporter om att det blir tvärtom för en stor del av dem. Trots stark kritik om att många barn och ungdomar far illa vid omhändertaganden, så planeras det nu att utöka detta system för att ta hand om ännu fler. De flyttas också ofta runt mellan olika institutioner. Hur kan man känna trygghet då?

Nanne själv var ofta som liten i riskzonen att placeras på ett barnhem, då alkohol och våld kontinuerligt skapade oro i hemmet, och polis, ambulanser och sociala myndigheter var ständiga följeslagare. Räddningen var hennes mormor som tog hand om henne. Men vad de inte visste var att mormor langade sprit och därmed var klientelet också ofta våldsamma. Med föreställningen vill Nanne synliggöra våra olika hem och förutsättningar.

Flera organisationer, som arbetar outtröttligt för att informera om och stärka barns och ungdomars rättigheter, kommer att finnas i lokalen för de som vill prata, fråga eller på olika sätt stötta dem.

Föreställningen görs helt ideellt av Nanne i samarbete med hennes stiftelse Nanne Network, vars syfte är att belysa och stötta barn och ungdomar i utsatthet samt förbättra förutsättningarna för deras trygghet och psykiska hälsa.

Överskottet från biljettförsäljningen går till Nanne Network för att ge ekonomiskt stöd till organisationer som hjälper barn och deras familjer, främst under jul och nyår, perioder som ofta blir tunga på flera sätt.

För biljetter och mer information om föreställningen, klicka här.

För mer information om Nanne Network, klicka här.

Malin Cederholm