Pixies.

Se och hör Pixies smått bisarra historia om Catfish Kate

Den nya, animerade videon till "Catfish Kate", färskt singelspår från Pixies studioalbum “Beneath The Eyrie” (release BMG 13 september) är en djupdykning i bandets frontman, Black Francis, mentala fantasivärld.

Här får vi den, både text- och bildmässigt, något bisarra berättelsen om bergskvinnan Kate och hennes vedermödor - att fånga en fisk till kvällens middag - en historia som för evigt gjort henne känd som Catfish Kate.

Se videon här

Black Francis berättar själv:
“This is a story from my childhood that I inherited from my father. I told the same story to my kids when they were younger. Kate’s up there in the mountains of South Dakota or wherever in the 1800s, she’s living in the world of Native Americans and fur traders and soldiers and wanderers. She falls into the river one day, she’s taken into the river by a giant catfish, she wrestles with the catfish. There’s a gothic feel to that, this woman battling with a monster-sized catfish, emerging from the water wearing the skin of the catfish as her new robe with the blood dripping – ‘I am alive, I battled all night long with the catfish, and I won, I ripped him open.’ She’s victorious.”

Videon är skapad av Krank! Collective som också producerade den animerade videon till Pixies "Tenement Song" från “Heads Carrier” (2016). Neirin Best och Lianne Pierce skapade "Catfish Kate"-videon med hjälp av en mängd olika handgjorda och digitala tekniker som t ex målade animationer, ljusboxar, rotoskopering och digital komposition.

"Catfish Kate" är uppföljare till singeln "On Graveyard Hill", som var först ut att släppas från albumet. “On Graveyard Hill” debuterade som nr 1 på bransch-sajten FMQB’s “Submodern Chart”.

Albumet “Beneath The Eyrie” är producerat av Grammy-nominerade Tom Dalgety och spelades in i Dreamland Studios, nära Woodstock, NY i december förra året.

Bandet har under året också producerat en podcast i 12 avsnitt, “It's a Pixies Podcast" som ger fansen en personlig inblick i albumets inspelningsprocess. Lyssnaren får följa den kreativa processen och interaktionen mellan sångaren/gitarristen Black Francis, gitarristen Joey Santiago, trummisen David Lovering, basisten Paz Lechantin och producenten Tom Dalgety, och kan följa hur låtarna utvecklats från ett första, enkelt riff till det vi kommer att få höra på det färdiga albumet i september. “It’s a Pixies Podcast” har nu kommit ungefär halvvägs, avsnitt 7 släpps nu på torsdag, 8 augusti, och finns tillgängligt via Apple, Spotify, Deezer och Stitcher. Lyssna på samtliga släppta avsnitt här.

Pixies ger sig ut på en längre turné i samband med albumsläppet, med start den 31 augusti på The Daydream Festival i Pasadena, Kalifornien. Därefter reser man till UK för att den 13 september påbörja sin första europeiska turné på två år. Bandet gör ett stopp i Sverige under denna turné och spelar på Cirkus i Stockholm den 30 september. Biljetter kan bokas här.

Ytterligare konsertdatum utannonseras inom kort.

AUGUSTI

Radio:
Mia Palmblad - 070 - 510 96 00 - mia@miapromotion.com

PR-KOLLEKTIVET SÖDERMALM

PR-kollektivet Södermalm består av en grupp frilansande PR-konsulter inom främst musik, nöje, kultur & livsstil. Alla har lång och gedigen erfarenhet av PR och varumärkesbyggande.
Vi sitter i gemensamma lokaler på Södermalm i Stockholm.

Big Is Promotion – Birgitta Haller
Mave Music – Malin Veronica