Photo courtesy of Ilan Eshkeri.

Prisbelönte kompositören Ilan Eshkeris poetiska rymdverk - urpremiär på Stockholms Kulturfestival 13 augusti

Stockholms Kulturfestival öppnar festivaldagarna med en urpremiär - det unika rymdverket ”Space Station Earth” av kompositören Ilan Eshkeri.

13 augusti kl. 20.30 | Gustav Adolfs torg

Verket är en unik multimediaupplevelse och består av musik framförd av en stor orkester, elektroniska instrument samt ett videoverk som på ett både existentiellt och filosofiskt plan låter betraktaren titta ner på jorden från det svävande laboratoriet ISS (International Space Station). Det visuella materialet är skapat utifrån astronauternas egna bilder som tagits under flera tusen varv runt jorden.

"Space Station Earth” är en visuell och musikalisk totalupplevelse. Ingen dialog, ingen berättar-röst – bilderna ackompanjeras enbart av Eshkeris känslomässigt laddade musik.

Eshkeri berättar:
“- Space Station Earth shows us the connections between the land, the oceans, the climate and the people. From the overview of space there are no borders. We are all passengers on a journey through space. And, like the astronauts, we must look after our vessel in order to survive.”

En av astronauterna från ESA (European Space Agency), Tim Peake, säger:
“- Ilan has been able to capture the emotions of spaceflight, bring them down to Earth and make them accessible to all of us. Space Station Earth, with its music and images makes me feel like I am back on the International Space Station again”

OM ILAN ESHKERI

Ilan Eshkeri en mångfacetterad, prisbelönt brittisk/fransk kompositör, låtskrivare, producent och dirigent. Eshkeris verk kan höras i konserthus, teatrar, gallerier, i film, tv och videospel. Ilan Eshkeris verk tar alla avstamp i hans kärlek till berättandet.

Ilan Eshkeri har komponerat musik till över femtio bio- och TV-filmer, bl a Oscar- & BAFTA-vinnande filmer som t ex Still Alice, The Young Victoria, Layer Cake och Stardust. Eshkeri har nominerats till en Ivor Novello Award, och även nominerats till en BAFTA för The Snowman & The Snowdog, till vilken han skrev hiten "Light The Night". Eshkeri är kontrakterad till Globe, en underetikett till Universal Records.

Följ: https://www.instagram.com/ilaneshkeri
Titta: https://www.youtube.com/user/IlanEshkeri