NY SKIVA. "LoveCop" - Royal Republic släpper sitt mest vågade album hittills

NY SKIVA. "LoveCop" - Royal Republic släpper sitt mest vågade album hittills

I dag släpper Royal Republic sitt efterlängtade album "LoveCop". Skivan är bandets femte studioalbum, producerad av Michael Ilbert och Royal Republics egen frontman Adam Grahn i legendariska Hansa Studios i Berlin.

Ända sedan starten har den mångfacetterade Malmökvartetten brutit mot alla rock'n'roll-normer. Nya skivan "LoveCop" är inget undantag, tvärtom, detta är Royal Republics mest vågade platta hittills. På "LoveCop" blandas smutsiga riff, funkiga basgångar och Van Halen-inspirerade gitarrsolon med svettiga workout-toner, ordlekar och en hel del flirtande med 80-talet.

Redan i januari bjöd Royal Republic på ett smakprov av nya fullängdaren i form av singeln "My House". Låten, som spelats en hel del på radio, följdes sedan upp av titelspåret "LoveCop" i februari. I mars gav Royal Republic ut "Laserlove", en intergalaktisk powerballad med tydliga 80-tals influenser, och i april släppte de energiska rock-boogie-hymnen "Ain't Got Time". I maj kom "Wow! Wow! Wow! som en spurt inför albumsläppet. Samtliga låtar har levererats tillsammans med briljanta musikvideor. Och nu är den här - fullängdaren "LoveCop" - en utsökt musikalisk cocktail som får smaklökarna att dansa.

Royal Republic om albumet:

“Royal Republic proudly presents our 5th studio-album LoveCop! This album summarises Royal Republic’s journey so far and is an eclectic collection of 10 songs drawing from our past, our future and present all at the same time. LoveCop says: You have the right to remain loud! So put your hands up, and dance!"

Royal Republic är tveklöst en av Sveriges bästa liveakter, något de bevisat gång på gång genom sina explosiva spelningar både på hemmaplan och utomlands. Närmast väntar en fullspäckad festivalsommar för bandet och just i dag firar de skivsläppet med spelning på tyska Rock im Park samt Rock am Ring imorgon. Till hösten blir det Europaturné för kvartetten och i slutet av året kommer Royal Republic tillbaka till Sverige för en storslagen konsert på Brinova Arena i Karlskrona.

Lyssna på "LoveCop" här.

Royal Republic - se turnédatum här.

Följ Royal Republic här