NY SKIVA. Grammybelönade Lainey Wilson släpper efterlängtade albumet "Whirlwind"

Idag släpper den Grammy-belönade och platinasäljande artisten Lainey Wilson sitt mycket efterlängtade album "Whirlwind" (BBR Music Group/BMG).

LYSSNA HÄR

Lainey Wilson vann i år en Grammy i kategorin Best Country Album för albumet "Bell Bottom Country" från 2022, och tiden efter dess release har varit som en virvelvind. Hon har genomfört otaliga turnéer, mottagit utmärkelser som Entertainer of The Year på både CMA och ACM Awards, blivit introducerad till The Grand Ole Opry och mött de höga förväntningar som ställts på countrymusikens obestridliga nya superstjärna. Istället för att tappa greppet kanaliserade Lainey Wilson turbulensen till att skriva och spela in sitt tredje och karriärdefinierande album, ”Whirlwind,” producerat av Jay Joyce. Om ”Bell Bottom Country” och 2021 års ”Sayin' What I'm Thinkin’” gav oss en glimt av Lainey Wilsons uppväxt i småstaden Baskin, Louisiana, så är "Whirlwind", med sina svepande vyer och känsla av oändliga möjligheter, en panoramautsikt över hennes värld idag.

“’Whirlwind’ is kind of the Western sister of “Bell Bottom Country”,” säger Lainey Wilson. “Since that album, I have gotten to experience so many new things and meet folks from different walks of life. Because of that, I’ve become a better songwriter, and I have more understanding. I feel like I’ve truly stepped into what it is that I'm called to be doing. Ironically, I found my path within all the craziness — and that's the whirlwind.”

Med countrysoul-vibbarna från "Hang Tight Honey" och den vackra kärlekslåten "4x4xU" målar albumet upp den mest levande bilden hittills av vem Lainey Wilson är som artist och kvinna. Albumet skapades långt bortom Nashvilles traditionella låtskrivarrum; Lainey Wilson och hennes samarbetspartners – från Trannie Anderson och Dallas Wilson till Josh Kear och Wyatt McCubbin – tog sig tid att skapa oavsett var de befann sig.

“A lot of this record was written on a bus, in a hotel room, or at my house in Nashville, because I've come to realize that you got to get it while you can,” säger hon. “I used to write 300 songs to get 12, but for Whirlwind, I became more intentional.”

Lainey Wilson beslutade sig för att använda sitt liveband för att spela in de nya låtarna, och resultatet är ett levande och spontant album med ett tydligt hjärtslag. Hon berättar att hon sökte efter ett specifikt "thump", och den outtalade kommunikationen och kamratskapet mellan musikerna kan höras på varje spår på albumet.

“We all became a family on tour. In the studio, we knew we wanted to bring that same high-energy and connection of our live show to this album,” berättar hon. “’Whirlwind’ definitely wouldn't be the same record if I didn't have my band playing with me.”

Lainey Wilson har fått respekt och blivit hyllad genom att ständigt utmana de traditionella normerna och konventionerna inom countrygenren. Den Louisiana-födda artistens banbrytande insatser har gett henne otaliga utmärkelser och en stor, dedikerad fanbase. Hon har gjort sig ett namn som en stark historieberättare och en ikon för nästa generation.

“My job as a storyteller is to dive deeper every single time and not be scared to be vulnerable,” säger Lainey Wilson. “’Whirlwind” is my promise that I'm going to continue doing that.”

Ikväll kl 20:15 kommer också den fina videon till titelspåret - se den HÄR

HEMSIDA | INSTAGRAM | TIKTOK | YOUTUBE | X | FACEBOOK | SPOTIFY

För mer information läs gärna bifogade engelska biografi.