NY SKIVA. Arvid Nero släpper sitt tredje album, "Mordbrand", hans första på svenska och inspirerat av livet och Göteborg

NY SKIVA. Arvid Nero släpper "Mordbrand", hans första skiva på svenska som hämtat inspiration från livet & Göteborg

Idag släpper Arvid NeroMordbrand” (Mayfly Recordings) - artistens tredje fullängdsalbum och hans första på svenska.

“De teman som finns i albumets låtar är tagna ur mitt liv, ur situationer, platser och personer jag har eller har haft omkring mig här i Göteborg. Jag har spelat blues sen liten men började skriva visor på svenska nån gång i gymnasiet, även om jag aldrig släppte något officiellt. Så det känns bra att få uttrycka mig på svenska igen, nyanser i texterna når fram på ett annat vis.”

LYSSNA HÄR

Flera av låtarna har Arvid skrivit tillsammans med Peter Kvint och Albin Lee Meldau, som båda har bidragit till att forma musiken och utmana Arvid som låtskrivare på olika sätt. Peter Kvint står även för produktionen.

"De skämtade någon gång om att jag inte la fokus på refrängerna, vilket gjorde mig lite smått irriterad. Jag tänkte att de ska få en refräng, och morgonen efter sjöng jag fröet till 'Öl & Karaoke' för dem. Förutom deras individuella talanger inom hantverket, är jag glad att de har puttat mig lite utanför min bekvämlighetszon."

Hösten 2022 släppte Arvid sin första singel på svenska; "En gång en vän", vilket blev starten på ett nytt låtskrivande med fokus på det egna språket. Han finner inspiration hos stora musikaliska poeter som Cornelis, Åkerström, Dylan och Cohen, men den artist han själv känner mest samhörighet med är Alf Robertson och hans musik och texter om det vanliga livet.

Den 11 juli ger sig Arvid ut på sin största sommarturné någonsin. Han kommer att bjuda på en kombination av nya låtar och tidlösa favoriter och skapa magiska musikkvällar runtom i landet. HÄR finns mer info & biljetter.