NY SINGEL. TV-aktuella Josefin "Josefinito" Johansson släpper "Eurolove" tillsammans med Johar "Untz" Bendjelloul

I dag släpper mångfacetterade Josefin "Josefinito" Johansson singeln "Eurolove". Och vad passar väl bättre i dessa tider än en kärleksfull hyllning till Europa, förpackad i en modern eurodance-kostym. Låten, som är producerad av Robin Rudén, gästas av den eminenta Johar "Johar Untz" Bendjelloul.

- När vi skrev den här låten för nästan ett år sen var världen en annan. Tiderna har blivit dystrare och vi insåg att vi nu mer än någonsin behöver komma samma och enas över gränserna. "Eurolove" är ett försök att sprida lite glädje och hopp om framtiden. Låten är såklart en kärleksförklaring till Europa, men också en uppmaning att se det goda hos din granne. Och då kanske vi sakta kan närma oss fred - en BPM i taget! säger Josefinito.

Josefin och Johar träffades 2018 när de tävlade i det populära frågesportprogrammet På spåret, där de sedermera kammade hem förstaplatsen. Den udda duon upptäckte snabbt att de hade flera gemensamma intressen, bland annat en passion och fascination för 90-talets eurotechno-era. Sedan dess har Johar, under artistnamnet Johar Untz, medverkat på flera av Josefinitos färgstarka alster som "C U in B3RLIN", "Send Me a Fax" och "Año Nuevo (Fiesta 4-ever)".

Tillsammans har de gjort flera musikaliska framträdanden i stora tv-produktioner. I somras blev det succé när Josefinito och Johar Untz äntrade scenen i Allsång på Skansen och i vintras bjöd de på ett bejublat medley på Idrottsgalan. Just nu är Josefin även aktuell som Eurovisionexpert i SVT:s Förfest där hon laddar upp tv-publiken inför den stora ESC-finalen. Och på lördag kröner Josefinito sändningen genom att framföra "Eurolove" live för första gången.

Lyssna på "Eurolove" här.

Följ Josefinito:

Instagram I Spotify I YouTube