NY SINGEL. Svenska duon Last Plane Out släpper ”All Fools’ Day”

NY SINGEL. Svenska duon Last Plane Out släpper ”All Fools’ Day”

Den 6 september, släpper den svenska duon Last Plane Out sin nyskrivna singel, ”All Fools’ Day” (S-Rock/Border), via alla streamingtjänster. En låt om att sikta högt, men förlora sig själv.

Liksom på debutalbumet, som släpptes i våras, framförs och produceras musiken av Nils Erikson, medan Anders Lundquist står för orden. Nils, som är baserad i Malmö, är sedan tidigare känd som soloartist och producent. Hans debutalbum, Spår, nominerades till två Grammisar. Nils har också ett förflutet i progrockbandet Karmakanic. Anders, baserad i Stockholm, är musikjournalist och musiker med ett förflutet i det progressiva hårdrockbandet Future Elephants? som släppte tre album mellan 2016 och 2023.

Last Plane Out sjösattes med hjälp av en trio singlar med start i februari 2024 - "Making Her Smile" (med Jonas Reingold från Karmakanic/Steve Hackett Band på gitarr och bas), "Stirring Up The Ghosts" och "Nobody Else, No" (med Aida Jabbari på duettsång).

Debutalbumet Last Plane Out släpptes för streaming 26 april och på vinyl 31 maj. Albumet fick betyget 9 av 10 av Music & Festival Review 4.5 av 5 av Prog Radio och 4 av 5 av Rocknytt. HiFi Musik utsåg Stirring Up The Ghosts till en av ”Fem fräsiga bitar” och även Nöjesnytt uppmärksammade debutsingeln.

Det internationella intresset växte när brittiska PROG Magazine i sitt augustinummer gjorde en helsidesintervju med duon. Last Plane Out har kunnat höras i bland annat P4, Prog Radio, Progrock.com, Progrockradio, Progzilla Radio och Väsby Rockpodd. Progrockradio.com hade även en halvtimmes special om duon i sin show Game Of Prog, medan Nils och Anders chattade med stationens lyssnare.

Intresset håller i sig. Antalet Spotify-lyssningar ökade under de senaste sju veckorna från 25000 till 57000 och siffran fortsätter att stiga. "All Fools’ Day" inleder nu nedräkningen till album nummer två, med planerad utgivning i februari 2025.

Nya singeln, albumet, omslag, högupplösta pressbilder och en mer utförlig biografi finns HÄR.

Följ Last Plane Out på Facebook.

För recensionsexemplar, intervjuer eller andra förfrågningar, kontakta Anders Lundquist:

e-post: Lunkydory@gmail.com