Omslag: "Adios Adios"

NY SINGEL. Rutinerad låtskrivare debuterar som artist - Jakobina släpper "Adios Adios" i samarbete med Kristofer Östergren

Som låtskrivare är Theresia "Jakobina" Svensson redan rutinerad. Hon har bland annat komponerat hiten "Cat and Mouse" till sydasiatiska popgruppen BY2. Låten nådde stor kommersiell framgång och BY2 röstades fram till årets mest populära grupp på kinesiska Kugou Music Awards.

Sedan flera år tillbaka skriver Göteborgsbaserade Theresia musik tillsammans med mentorn Rob Davis i London (Rob har bland annat skrivit Kylie Minogues megasuccé ”Can’t get you out of my head”). Theresia ligger även bakom musiken till en mängd olika reklamjinglar i radio och TV samt en prisbelönad IKEA-kampanj.

Nu tar Theresia ytterligare ett steg i karriären och kliver ut i rampljuset som artisten Jakobina. I dag släpper hon debutsingeln "Adios Adios". Låten har Jakobina skrivit tillsammans med Melody Clubs frontman, låtskrivaren och producenten Kristofer Östergren (Isak Danielson, Klara & jag, Brother Leo m fl).

- Kristofer har ett kreativt kaos som jag aldrig stött på tidigare, vi klickade direkt. Tillsammans kände jag att vi kunde vara fria och vi går alltid all in, det finns absolut inga gränser musikaliskt. Första tanken var att vi skulle skriva låtar som skulle pitchas mot andra artister. Rätt snabbt insåg vi att låtarna vi skrev tillsammans blev alldeles för personliga och tanken på att någon annan artist än jag skulle tolka dessa låtar kändes bara fel. Jakobina blev till, säger Jakobina.

Hon har sin pappa att tacka för artistnamnet. Om han hade fått bestämma så hade Theresia fått namnet Jakobina redan från början.

- Min pappa ville döpa mig till Jakobina men mamma vägrade. Hon tyckte det lät som en (valfritt svärord) papegoja. Namnet har alltid funnits med mig och symboliserar den jag inte blev. Det har tagit lång tid för mig att hitta rätt bland samarbeten och därför kändes det självklart att välja detta artistnamn. Jag hittade hem. Plus att det glittrar i pappas ögon när han äntligen fick revansch, berättar Jakobina.

Och nu är revanschen här. Låtskrivaren Theresia har transformerats till popartisten Jakobina. Singeln "Adios Adios" är det första alstret ut från kommande EP:n.

- Det känns grymt bra att äntligen få släppa min debutsingel. Texten i låten handlar om hur man ibland kan vara trött på sig själv, trött på att fightas mot sig själv och en längtan att bara skita i allt och vara någon annan. Det känns helt rätt att det är ”Adios Adios” som blir min debut då den verkligen visar vem jag är som artist. Lekfull, stora sounds, attityd och mycket känslor. Den är lite all over the place, precis som jag, avslutar Jakobina.

LYSSNA på "Adios Adios" här. <<<

SE videon "Adios Adios" här. <<<