Mejram. Foto: Joar Lindberg.

Ny musik! Bron mellan Göteborg och Nashville heter Mejram

Bron mellan Göteborg och Nashville heter Mejram!
Där möts amerikansk rootsmusik och svensk folkton när denna grupp nu släpper sitt debutalbum – ett omsorgsfullt inslaget folkpop-paket fyllt av personliga historier klädda i strängar, stråkar, klaver, slagverk och riklig stämsång.

LYSSNA på Mejram

RELEASEKONSERT: 9/11 Hus 8 Konstepidemin, Göteborg

Efter tre år i skuggan kommer bandet nu ut i solen med det som gör Mejram till Mejram – Fyra skickliga unga musiker, två språk, oändligt med känslor och stor skaparglädje. Under många timmar i lagom skruttiga lokaler, med gula gardiner och usel ventilation, har tio låtar sakta och varsamt knådats fram, för att sedan sättas på pränt hos Henrik Cederblom i Studio Epidemin (Göteborg). Orkestreringen är bred och består av ett flertal strängar och stråkar av olika slag, piano, trummor, slagverk och inte minst stämsäkra röster. Resultatet: känsloladdad akustisk folkpop inspirerad av americana, folkmusik och livets med- och motgångar.

Marcus Fenn från Mejram berättar:
"Det låg helt rätt i tiden för oss att göra detta nu. Albumet var från början tänkt som en mindre produktion men i studion växte det till något större. Vi har blivit ett mera sammansvetsat Mejram efter denna inspelning och vi är oerhört stolta över vårt debutalbum!"

Med personliga historier fyllda av ilska, glädje, sorg, hopp och lättnad, leder Mejram lyssnaren igenom livets toppar och dalar i ett kompakt krypa-upp-i-skön-fåtölj-format på 41 minuter.

Amanda Frisk – sång, mandolin, piano, text & musik
Marcus Fenn – bouzouki, kontrabas, sång, munspel
Gabriella Josefsson – fiol, sång, text & musik
Jonatan Hansson – gitarr, trummor, sång