Alex Gerdt - EP-omslag "It's Later Than You Think"

NY EP. Alex Gerdt sammanfattar sitt mående i EP:n "It's Later Than You Think" 14 juni

Under senvintern och våren har Alex Gerdt släppt två singlar - “Just Like Anybody” och “Off To See The Sun”. Dessa låtar knyter han nu samman i och med EP:n och fokusspåret “Later Than You Think”. EP:n innehåller dessutom bonusspåren "Clearer View" och "Rest Your Tired Head", som är inspelade helt live. Inspelningarna är gjorda i prestigefyllda Atlantis-studion och musiken är mastrad av den välrenommerade Björn Engelmann på Cuttingroom (dock inte live-låtarna, som är mixade och mastrade av artisten själv).

LYSSNA HÄR

Alex Gerdt har ett personligt uttryck som genomsyras av en genuin kärlek till akustisk gitarr och fingerspel. Han influeras av musik från den amerikanska singer/songwriter-traditionen och hans låtar bär på känslor och berättelser som är lika gripande som de är ärliga.

Musikskapandet och komponerandet har alltid varit Alex Gerdts ventil att hantera livets upp- och nedgångar. Mycket av Alex egna mående kan skönjas i de personliga och välskrivna texterna. Det är låtar som verkligen fängslar och gör avtryck.

Alex berättar: Mina texter och min musik hänger nästan alltid ihop med mina erfarenheter av psykisk hälsa och mitt mående. Att skriva låtar är mitt sätt att strukturera tankar och känslor och att ”skriva av sig” har varit väldigt gynnsamt för hur jag mår. Jag känner fortfarande vågorna upp och ner men kan använda det till att vara produktiv och göra saker fullt ut, utan att vara rädd för att det ska gå för högt upp eller för djupt ned.

Alex Gerdt har spenderat många år som musiker i olika sammanhang, bl a har han turnerat med Eskobar och Mohombi. Tre egna släpp, varav ett livealbum, har nått omvärldens öron, samtidigt som Alex regelbundet har fortsatt spela live.

FACEBOOK | INSTAGRAM