Goliat - omslag till soundtracket

Kompositören Johan Testad guldbagge- och harpanominerad för filmmusiken till Goliat

Lyssna på filmmusiken till Goliat: Lyssna här

Kompositören och musikern Johan Testad har nominerats till en Guldbagge för Bästa originalmusik i hyllade svenska samhällsskildringen "Goliat".

Filmen, regisserad av Peter Grönlund, har nominerats i hela fem kategorier till årets Guldbagge-gala. Förutom musikkategorin är den även nominerad till Bästa film, Bästa manliga huvudroll (där man fick två av de fyra nomineringarna), Bästa manus och Bästa klippning.

Johan har dessutom i skrivande stund nåtts av beskedet att hans musik till "Goliat" även fått en nominering i nordiskt sammanhang. Med motiveringen "The music for Goliat is harmonious to the realm in which the film takes place. Through its sound, instrumentation and genre affiliation, it sets the tone to support the drama." har Johan Testad, som enda svensk, nominerats till Nordic Film Composers Award (HARPA). Övriga noimnerade är Davíð Þór Jónsson (Island), Ola Fløttum (Norge), Jonas Struck (Danmark) och Timo Hietala (Finland). Priset delas ut den 12 februari i Berlin, i samband med Nordic Film Music Days.

Johan Testad är en svensk kompositör och musiker, född i Solna utanför Stockholm, uppvuxen i Dalarna och numera bosatt i den lilla byn Tibble i Dalarna. Johan är fostrad i musikalisk mångfald. Hans mor spelar bl a piano, kyrkoorgel och balalaika. Han far var ett stort fan av blues och rock och spelade gitarr. Även Johans bägge systrar är musiker.

Ända sedan tonåren har Johan spelat i olika band; blues, rock och folkmusik har stått på repertoaren. 2003 började han samarbeta med regissören Daniel Wallentin som då gick på Dramatiska Institutet. Johan skrev musik till alla Daniels skolfilmer, det blev en lärdomsfull skola och viktig inkörsport till filmusikens värld. Johan har komponerat ny filmmusik nästan varje år, både till film- och TV-produktioner. På CV't står bl a hyllade filmer som "Tjuvheder" (även den av Peter Grönlund), och "Ett öga rött" samt TV-produktioner som t ex "Morden i Sandhamn" och "Inkognito".

2012 startade Johan Testad bandet Tibble Transsibiriska, en balkan-inspirerad orkester som turnerat runt om i Europa och som nyligen även besökte Kina för en minnesvärd turné.