Dolorifics - Welcome To Dolograd - release 24 januari 2020 (Nasty Cut Records).

Introspektiv och melodisk indiepop - Dolorifics välkomnar dig till Dolograd

"Oh, Doctor is a free, jangly bit of indie pop with a wee bit of The Smiths vocal lilt. It is a song that easily slides around your waist and leads you to the dance floor." (American Pancake)

"This latest offering is barebones, heart-on-sleeve reality from the get-go, pulling you in and weighing you to the ground with subtle and comfortably alluring Alt. Rock as well as playful and often sardonic Indie-Rock (Ear Nutrition, UK)

"‘Oh, Doctor’ has a little hint of 90s pop rock, a little bit of Brit pop and all rolled together with a modern twist. The vocals really drive this track with a tone that has a beautiful familiarity and a melody that really hooks into your mind." (Yack Magazine)

"This highly promising foursome knows damn well how to write an enchanting tune that sticks as first-class glue." (Turn Up The Volume)

Dolorifics består av:
Erik Löfving – vocal, gitarr
Olle Mossberg – gitarr
Christoffer Anderson - trummor
Kalle Mossberg – bas, backing vocal

LYSSNA PÅ "WELCOME TO DOLOGRAD"

Det framgår ganska omedelbart att Dolorifics är ett band som inte blickar bakåt. Det som varit är självklart en viktig del i hur bandet låter idag men ingenting de nostalgiskt klamrar sig fast vid. Crispy Strauters, LIorona och sovrumsprojektet Boys of Terror är kort och gott historia. Dolorifics har fullt fokus framåt.

Även om bandet själva ogärna pratar dåtid, finns det naturligtvis ändå saker som ska berättas. Christoffer “Choffe” Anderson (trummor), har t ex ett långt förflutet med Erik Löfving (sång). De har känt varandra sen skoltiden och pluggat musik ihop. Otaliga musikprojekt har sprungit fram mellan dem.

Ibland kan det ta tid innan allt faller på plats. Musiken är motorn och drivkraften men det kan krävas ett par tändstiftsbyten innan det börjar spinna. Erik och Choffe var länge grundstommen i flera olika konstellationer. Olle Mossberg hoppade in på gitarr, Choffe pysslade med annat under en period och nya bandkonstellationer bildades. När sen Choffe anslöt igen och Olles bror Kalle Mossberg lämnade dödsmetallen och kopplade in basen i indierocken, formades bandet som slutligen kom att få namnet Dolorifics.

Idag är Dolorifics cementerad som grupp. Ambitionen är tydlig och visionen kristallklar. “Efter många olika band och konstellationer så känns det som att vi hittat rätt med Dolorifics... Vi skiter i trender och hur saker “ska” låta idag, vi vill göra det vi verkligen själva gillar och spelar musik som vi själva skulle lyssna på”.

EP’n “Excessive Self Pity” släpptes 2016 och nu är det alltså dags för release av debutalbumet, "Welcome To Dolograd" via Nasty Cut Records. Produktionen är signerad Kristofer Göransson (Rebecca & Fiona m fl). Vi har längs vägen fått fyra singlar från plattan, “Don’t Let Them In”, “Vermin", "I Live In Shadow" och senaste "Oh, Doctor" som fått fin uppmärksamhet både utomlands och här hemma.  Hymn skrev: "Tajt, energisk och välproducerad indierock med hitpotential"

Albumet gästas av Simon Teimouri och Agnes Jalmell. Kristofer Göransson har dessutom gjort gitarrpålägg på två låtar. “Welcome To Dolograd” är mastrat av Magnus Lindberg, Redmount Studios.

Musiken på “Welcome To Dolograd” kan inte på något vis beskyllas för att vara feel good. Texterna är mörka och svärtade men när de vävs in i klistrig indiebrokad blir resultatet ändå upplyftande och positivt.

Att spela live har kittat ihop bandet ännu mer. Tillsammans har medlemmarna över tusen timmar på livescener runt om i världen, allt från svenska småstäder, festivalscener i Europa och gig i Japan. Nedmonteringen av livekulturen runt om i Sverige är något som bandet tycker är oerhört tråkigt. “Det är jävligt trist att ställe efter ställe stänger. Dock har det fört något positivt med sig - en gemenskap som vi inte såg för 10-12 år sedan. Det var mer tävling förr, det fanns några få kommersiella scener som alla slogs om. Nu börjar det dyka upp scener där alla hjälps åt med marknadsföringen för att se till att det kommer folk, och att scenen får leva vidare. Bristen på scener har ökat gemenskapen”.

Presskontakt:
Clap Your Hands AB | Birgitta Haller, Malin Veronica, Johanna Boström Stone, Mia Palmblad hello@clapyourhands.net