Albumomslag: "Idioter lär oss och vi lär varann"

"Idioter lär oss och vi lär varann" - i dag släpper Broder Henrik Rapp nytt album

I dag släpper Broder Henrik Rapp uppföljaren till fjolårets omtalade debutalbum "Är vi underhållna nu?". Den nya fullängdaren bär titeln "Idioter lär oss och vi lär varann" och är producerad av Ola Gustafsson

- Att få arbeta med Ola var en dröm som blev sann. Han har producerat och spelat på så många av mina favoritalbum och äntligen producerar han mitt. Skivan handlar om fördomar, ytlighet, kärlek och vänskap. Jag är otroligt stolt över albumet och det är det bästa jag har gjort, säger Henrik.

Broder Henrik Rapps knivskarpa texter skildrar samhället med humor, ironi och ilska. I slutet av maj släpptes första singeln "Vad Gör Vi Sen?" från albumet. Låten handlar om Henriks uppväxt i en liten stad i Dalarna, om flytten till Stockholm och vad som kom med den. På senaste singeln "Överallt" (feat. Peter Morén) hörs delar av Olof Palmes radiotal från 1965.

- "Överallt" är en sann historia om en person som blev sviken av det samhälle han hela livet kämpat för. Det är en kampsång för alla där ute som lever i ett utanförskap och som är för små för att få plats.

Under sommaren har Broder Henrik Rapp spelat på festivaler som Peace & Love, Putte i Parken, Gaffavagnen på Way Out West, Luleå Hamnfestival och Live at Heart. Tidigare i år vann han "Årets Nykomling" på Dalecarlia Awards. I höst väntar fler spelningar och den 23 oktober firar Broder Henrik Rapp nya albumet med spelning på Bar Brooklyn i Stockholm.

- Albumet spelades in i februari och det har varit jobbigt att hålla albumet för mig själv så länge. Nu ska det äntligen släppas för alla. Det är så många textrader jag längtar efter att få se en publik sjunga. Skivan är skriven för att spelas live och nu äntligen ska jag få göra det, avslutar Henrik.

"Idioter lär oss och vi lär varann" ges ut av Valley Music Dalapop.

Lyssna på hela albumet här.

Kommande spelningar:

19 okt - Jalas Arena, Falun

23 okt - Bar Brooklyn, Stockholm (releasespelning)

25 okt - Krogkultur, Västervik

21 nov - Mirac, Falun

23 nov - Kulturgaraget, Avesta

25 jan - Kafé De Luxe, Växjö

31 jan - Broken Dreams, Borlänge

Broder Henrik Rapp online:

HemsidaFacebookSpotify

PRESSKONTAKT: