Omslag: Slayer

Gutarra slår ett slag för tryckaren - i dag släpper hon powerballaden "Slayer"

Helena Gutarra har alltid haft mycket på gång. Hon har varit frontkvinna i rockbandet LaPuma, körat till andra artister och släppt solomaterial under namnet Gutarra. Efter en intensiv världsturné med Fever Ray kände den annars så energiska halvperuanskan att hon ville varva ned, åtminstone för en stund.

- Jag har länge undrat vart tryckaren tog vägen, varför spelas den inte på radio längre? Den där klassiska balladen som vi vaggade till på dansgolvet, tätt ihopslingrade, med bara ögon för varandra. Jag har saknat den och bestämde mig för att skapa en tryckare som är både modern och nostalgisk på samma gång, berättar Gutarra.

Resultat blev "Slayer" som släpps i dag - en powerballad där 80-talet möter 2019 - skriven av Helena Gutarra och producenten Torbjörn Gjers. Mixad av Johannes Berglund.

Inför släppet av "Slayer" spelades en minidokumentär in om låten, regisserad av Evelyn Del Carmen och producerad av Palta Collective. De står även bakom musikvideon som i dag har premiär på gaffa.se, se den här. Videon är medvetet filmad i en enda tagning. Inga klipp, ingen stress. Med den vill Gutarra förmedla trygghet och harmoni. Att våga ta det lugnt. Att våga känna, gråta och älska.

- Jag känner mig lite som Julio Iglesias i videon! Romantisk, men det gör ändå ont på nåt sätt. Jag älskar att lokalen är tom, utan publik. Ensam. Bara vara i min egen värld. Och i musikens. Det är då jag hör mina tankar, hittar magkänslan och kan förstå vart jag är på väg.

Men för stillsamt vill Gutarra inte ha det. Redan i maj släpps uppföljaren "Costa Rica".

Foto: Enzo Paredes

För intervjuer och vidare info, kontakta:

Malin Veronica

Mave Music