Omslag "Mitt land" - Mårten Sahlin (singelrelease 6 juni 2019). Form: Paul Kühlhorn

- ”Född ur frustration” - Mårten Sahlin släpper singeln ”Mitt land” på Sveriges nationaldag

MÅRTEN SAHLIN “Mitt land”
Singel release 6 juni 2019 (Distribution: 123abc/X5 Music)

LYSSNA PÅ SINGELN HÄR
“Mitt land” (smartlink)

“'Mitt land’ kom ur en frustration över de senaste årens utveckling i Sverige och världen. Polariseringen i politiken med växande populism och religiös extremism med motsättningar och främlingsfientlighet. Till höger och vänster och upp och ner. Åt alla håll. Jag tror det väckte min inre och yngre punkare igen. I alla fall textmässigt.”

Efter framgångarna med albumet “Rövaren” från 2015, med covers av bl a Waits, Dylan och The Cure översatta till svenska är stockholmssonen Mårten Sahlin tillbaka med nytt material.

Singeln “Mitt land” släpps på Sveriges nationaldag, 6 juni.

Som gammal punkare fick Mårten Sahlin politisk musik om inte med modersmjölken så åtminstone med de första sipparna på tonårs-folkölen. Husgudarna hette The Clash och är det än idag. I Sverige fanns Ebba Grön och KSMB med svenska texter som kanske var ännu lättare att relatera till.

“Mitt land” är en resa genom Sverige, från Ystad till Kiruna via Stockholm, med ögonblicksbilder från de två landsändarna och huvudstaden, med tonsatta glimtar av tillståndet i nationen. Att ett land kan vara ”mitt” på olika sätt för olika personer. Att man kan vara och tycka olika men ändå mötas på en bergfast demokratisk värdegrund. Att ett land kan vara mångfacetterat utan att vara splittrat. Att man kan vara ense om att vara oense, ha olika åsikter men ändå ha respekt för varandra.

Mårten avrundar: - “Vi ser nu hur demokratin är hotad på platser där vi inte trodde den kunde hotas. Kan det hända här också? För några år sedan skulle jag sagt aldrig, men gränserna för vad vi accepterar verkar flyttas nästan omärkligt bit för bit dag för dag. Och det finns säkert de som tycker att texten är politiskt korrekt. Må så vara, jag har aldrig förstått varför det skulle vara fel och fult att vara korrekt, hur det skulle kunna vara rätt att vara inkorrekt.”

Medverkande:

Carlos Amigo: slagverk
Olle Dahlstedt: trummor
Staffan Johansson: elgitarr
Richard Krantz: elgitarr
Jesper Nordenström: piano, orgel
Jerker Odelholm: bas
Gladys Del Pilar: kör
Paris Renita: kör
Mårten Sahlin: sång, akustisk gitarr, keyboards

Om Mårten Sahlin: Efter att under många år varit låtskrivare och producent bakom andra artister, solodebuterade Mårten Sahlin 2009 med albumet ”Vad är det vi väntar på”. Dessförinnan gjorde han pop på svenska i duon Limbo på 90-talet och rönte stora framgångar på radio med låten ”Barfotadans”.

MEDIAKONTAKT
Birgitta Haller | birgitta.haller@bigispromotion.se | 0739-847786