DYNAMITE visar upp ny musikalisk riktning med nya singeln "Love On The Line"

DYNAMITE visar upp ny musikalisk riktning med nya singeln "Love On The Line"

Det svenska hårdrocksbandet DYNAMITE har släppt tre album sedan starten för sju år sedan. Nu är de på gång med bandets fjärde fullängdare och i dag släpper de första singeln från kommande plattan - "Love On the Line". Låten är inspelad i Pama studios och är producerad av Mankan Sedenberg. DYNAMITE har jämförts med band som AC/DC, men många av dem som tidigare dragit den parallellen lär bli förvånade när de hör nya singeln. "Love On The Line" skiljer sig musikaliskt från bandets tidigare alster.

- Alla band letar efter sitt eget sound och hur de vill låta, och vi är inget undantag. Nu känns det som att vi närmar oss hur vi vill att DYNAMITE ska låta, det finns en helt annan bredd på de nya låtarna vilket är precis vad vi är ute efter. Att släppa samma platta om och om igen känns meningslöst för oss, säger bandets gitarrist Sebastian Hed-Plikas.

På förra albumet "Big Bang" tog bandet hjälp av Andreas Carlsson med låtskrivandet, men den här gången har de skrivit både text och musik själva.

- Musikaliskt så har vi utvecklats för varje platta och vi hade inte kunnat skriva den här typen av låt för några år sedan. Vi har också blivit ett bättre band både sångmässigt och på att hantera våra instrument. Samtidigt är det fortfarande riff-baserad rock som vi spelar, vilket vi gjort sen vi startade bandet, berättar Sebastian.

I sommar ligger bandets fokus på att färdigställa nya albumet. I samband med att skivan släpps i höst så ger sig DYNAMITE ut på vägarna igen. Bandet har tidigare spelat en hel del i Europa och de har varit support till akter som Hank von Hell och Enforcer.

Lyssna på "Love On The Linehär.

DYNAMITE online:

HemsidaFacebook I Youtube

För intervjuer och vidare info, kontakta:

Malin Veronica

Mave Music