Broder Henrik Rapp

Nyhet -

"Den har dödat förut och kommer göra det igen" - Broder Henrik Rapp om fördomar och utanförskap i nya videon "Överallt" (feat. Peter Morén)

Inför nya albumet "Idioter lär oss och vi lär varann" släpper nu Broder Henrik Rapp videon till senaste singeln "Överallt" med Peter Morén (Peter Bjorn and John). I låten hörs delar av Olof Palmes radiotal från 1965, något som Henrik tycker passar in på singelns tema.

- "Överallt" är en sann historia om en person som blev sviken av det samhälle han hela livet kämpat för. Det är en kampsång för alla där ute som lever i ett utanförskap och som är för små för att få plats. När åsikten är att alkoholism är självvalt, då står fördomen i paritet med de bruna skjortornas fördomar. En fördom är något som finns överallt, och så länge den finns kommer privilegierade personer i höga positioner använda sig av den, och krossa människor med den. En fördom är ingen fakta, men när tillräckligt många människor bär den, så tenderar den att bli det. Den har dödat förut och den kommer göra det igen, säger Henrik Rapp.

Videon, som igår premiärvisades på Gaffa, är regisserad och producerad av Anton Ek.

– Vi ville skapa en video som med enkla knep lyfter fram låtens text. Mångsysslaren Anton Ek har ännu en gång lyckats skapa en fantastisk video. Det är andra videon som han gör med mig, och denna gång gav jag honom fria tyglar, något jag inte ångrar. Hans idéer och begåvning har knockat mig vid varje förhandsvisning han skickat och jag kan inte komma någon jag hellre arbetar med än Anton, konstaterar Henrik.

Se "Överallt" här:

Albumet "Idioter lär oss och vi lär varann" släpps den 18 oktober.

Broder Henrik Rapp online:

HemsidaFacebookSpotify

PRESSKONTAKT: