Svensk design i Norge

Det var efter en designtävling 2009 som Emelie Ek bestämde sig för att illustrera hus. Snart hade hon flera stora kunder: Emelie har inte minst gjort sig känd för sina gestaltningar av svenska städer som Uppsala och Stockholm. Nu tolkar hon Oslo på uppdrag av Designtorget!

Emelie Ek har en magister från Sveriges konstnärliga högskola Konstfack. Klassiska formgivare som Stig Lindberg och Josef Frank är två förebilder och under sin utbildning inom grafisk design i London blev den brittiska arkitekturen en stor inspirationskälla. "Ju fler detaljer husen har, desto lättare är de att teckna", menar Emelie.

Hennes design finns representerad på en rad olika produkter som brickor och anteckningsböcker där även hennes barnmönster är populära motiv. Läs mer på emelieekdesign.se.

Efter sin magister från Konstfack 2008 fick Emelie Ek snart uppdrag som illustratör. Hon har gjort sig känd för sina mönster Mitt Stockholm, Harlequin och samarbeten med bland andra Designtorget och Frösö handtryck. Emelie Ek design formger även uppskattade barnmönster. Illustrationerna finns på en rad produkter som brickor, textilier och anteckningsböcker. Emelie Ek design representeras genom Citronelles Agenturer.

• mugg
  • oslo
  • norge
  • nobelsfredscenter
  • stortinget
  • slottet
  • designtorget
  • underlägg
  • stadshus
  • mitt stockholm
  • emelie ek design

Emelie Ek design representeras genom Citronelles Agenturer. agenturer samarbetar med olika svenska designers . Unik design och svensk tillverkning är vårt signum . www.citronelles.com

Nytt mönster från Emelie Ek design för Eksjö turistbyrå.

En nytt husmotiv från Emelie Ek design har skapats. Eksjö har fått sina fina hus på en vacker linne handduk och disktrasa. Här ser vi även stadshotellet och ryttarstatyn från Eksjö stad. "Det är alltid roligt att kunna visa upp Eksjö på alla tänkbara sätt och den här produkten har verkligen fångat vår vackra miljö och unika trähus." säger Carmita Johansson på Eksjö turistbyrå

Östersund by Emelie Ek design

Östersunds turistbyrå har tillsammans med Citronelles Agenturer och designer Emelie EK design tagit nya härliga produkter som brickor tillverkade hos Åry Trays. Brickorna har hus motiv som Rådhuset och Universitet men också sjöodjuret får komma in i ett litet hörn. Vi samarbetar när turistbyråerna och gör research och lär känna våra kunder och kan därigenom göra unika mönster för dom.

Harlequin nominerad till Formex Formidable

Papp limited är nominerad till Formex Formidable för mönster Harlequin i samarbete med Emelie Ek design som avgörs på Torsdag 17 Januari 2013 på Formex mässan. Harlequin är ett mönster som speglar den tiden men ändå känns ny och modern. Harlequin är tryckt på bokbinderiväv som används till pärmar, böcker, lådor och fotoalbum.

Harlequin mönster nu i olika format

Harlequin mönstret från Emelie Ek design är gjort utan tygbitar i olika färger. Då detta mönster är så omtyckt provade Emelie sig på att göra ytterligare ett mönster nu med olika jeans tyger därav Harlequin Jeans. Brickorna görs hos Åry trays utanför Kalmar . Baksidan på brickan är av björk.

Emelie Ek Design i Norge med DesignTorget

Emelie har inte minst gjort sig känd för sina gestaltningar av svenska städer som Uppsala och Mitt Stockholm. Nu tolkar hon Oslo på uppdrag av Designtorget till deras fyra butiker i Oslo! Med mönstret Houses of Oslo som går i de Norska färgerna rött,blått och vitt har vi skapat produkter som brickor, muggar och handdukar .