Foto: Mattias Edwall

Världspremiär för Cirkusdirektören – en dokumentärfilm om Tilde Björfors och Cirkus Cirkör

Titti Johnson och Helgi Felixsons dokumentärfilm har världspremiär under Reykjavik International Film Festival och Reykjavik Art Festival. Visas på SVT i december 2020.

Under sex år följde Helgi Felixson med när Tilde Björfors skapade sina nycirkusföreställningar som sedan spelades runt om i världen. Likt en fluga på väggen får tittaren ta del av repetitionsprocessen, ensemblemöten och applådtack. Allt resulterar i en dokumentär med ett starkt visuellt berättande, där Cirkus Cirkörs föreställningar blandas med djupt existentiella frågeställningar och modet att ta risker.

”Du kan vara bra på att kasta dig ut från höga höjder men rädd att säga; Jag älskar dig. Vad skulle
världen ser ut som om vi inte lät rädslan stoppa oss? Hur skulle världen se ut om vi slutade
ta risker helt och hållet?” Tilde Björfors

Premiär på Island
Cirkusdirektören har världspremiär den 28 september på Bíó Paradís i Reykjavik som en del av Reykjavik International Film Festival och Reykjavik Art Festival. På grund av pandemin så kommer en stor del av filmfestivalen att hållas online.

Visningar i Sverige och Finland
Cirkusdirektören kommer att visas av på SVT och K special under hösten. Premiären är satt till 18 december 2020. Under 2021 kommer dokumentären är även inköpt av YLE i Finland och RUV på Island.

Titti Johnson och Helgi Felixson
Titti Johnson och Helgi Felixson driver produktionsbolaget Felixfilm och har tidigare bland annat skapat dokumentärerna Spies, lies and family ties (2015),  Vive la France (2014), God bless Iceland (2010) och Under Stjärnorna (2005).

Tilde Björfors och Cirkus Cirkör
Tilde Björfors är konstnärlig ledare och en av grundarna av Cirkus Cirkör, Skandinaviens största nycirkuskompani. Cirkus Cirkör är en ideell och politiskt obunden organisation som grundades 1995 med visionen att förändra världen med nycirkus. Cirkus Cirkörs verksamhet rymmer föreställningar på turné i Sverige och världen, kurser och pedagogiska program för unga, vuxna och äldre, gymnasieprogram i nycirkus samt event för företag och organisationer. Cirkus Cirkör driver också Cirkör LAB – en kreativ utvecklingsmiljö med bland annat residens för artister och kreatörer från hela världen.

Presskontakt Cirkus Cirkör
Henrik Sundin 070 356 20 58 / henrik.sundin@cirkor.se

Cirkus Cirkör startades 1995 med målet att etablera nycirkuskonsten i Sverige, konstnärligt och pedagogiskt samt sätta Sverige på nycirkusens världskarta. Cirkus Cirkörs verksamhet rymmer nu föreställningar på turné i Sverige och världen, kurser och pedagogiska program för unga med eller utan funktionsnedsättning och för äldre, gymnasieprogram i nycirkus samt events för företag och organisationer. Cirkus Cirkör driver också Cirkör LAB – en kreativ utvecklingsmiljö med bland annat residens för artister och kreatörer från hela världen.