Ung Cirkör-tjejer vann första pris i internationell cirkustävling

Stockholmstjejerna Mira Leonard, 16 år och Esmeralda Nikolajeff, 13 år, vann i lördags första pris i Young Stage - International Youth Circus Festival som gick av stapeln i Basel i Schweiz. Tjejerna tävlade med ett egenkomponerat dubbeltrapetsnummer och vann priset ”Young Star” som delas ut till bästa cirkusnummer för artister under 17 år. De vann i stenhård konkurrens med tävlande från hela världen. Mira och Esmeralda har träffats och börjat träna tillsammans i Cirkus Cirkörs ungdomsgrupp Ung Cirkör. De har, trots sin unga ålder, tränat och uppträtt ihop i fem år. Närmast ska de vara med i Ung Cirkörs föreställning ”Fett med stekare” som spelas i Hågelbyparken och på Fittja Äng om ett par veckor. Förutom att de varit med i alla Ung Cirkörs tidigare föreställningar så var de gästartister i Cirkus Cirkörs föreställning Cirkusliv 2006. International Youth Circus Festival i Basel är en tävling och plattform för nästa generations cirkusartister från hela världen. Syftet med tävlingen är att välkomna unga talanger till Basel och av drygt 100 sökande valdes 15 unga artister ut att tävla. Läs mer om tävlingen på www.young-stage.com UNG CIRKÖR är Cirkus Cirkörs ungdomsföreställningsgrupp. Gruppen består av 13 ungdomar i åldern 7-16 år som tränat länge och som blivit så bra att de också vill stå på scen. De tränar framförallt cirkus, men även dans och drama. De genomför ca 25 föreställningar om året. De har uppträtt i många olika ungdomsprogram på TV, t ex Lilla Melodifestivalen, Världens barn-galan, Bollibompa, Hjärnkontoret, Lilla Aktuellt, Barnkanalen, UR - Ramp, Go-galan och Rea. De uppträder runt om i Sverige på teatrar, festivaler, galor, skolor och företag. De har tidigare spelat föreställningarna Kalla Balla Lik (2005), 10 000 Volt (2004) och Globo (2003). Se Mira och Esmeralda i Ung Cirkörs föreställning ”Fett med Stekare” som spelas i Botkyrka dels den 26 maj på k.UNG-festivalen i Hågelbyparken samt den 2 juni kl 16.00 och den 3 juni kl 14.00 under Förfest07 på Fittja Äng. För mer info & pressbilder kontakta: Susanne Reuszner, Cirkus Cirkör. Tel 08-531 998 31, 070-218 46 51. susanne@cirkor.se