Under - Foto Mats Bäcker

Under – en nycirkusföreställning om människa mot väder

I september är det världspremiär för Cirkus Cirkörs och Västmanlands Teaters gemensamma produktion Under. Under är en föreställning inspirerad av människans ständiga försök att utmana tyngdlagen och konflikten mellan människa och extrema väderförhållanden.

För att skapa Under har jag tagit klivet bort från fast mark. Jag har kastat mig ut från höga höjder, känt doften av moln och fascinerats av underlaget som närmar sig. Konstruerat luftplattformar som ljudlöst glidit fram över marken förankrade i luftballonger. Med dessa nya perspektiv tar jag mig nu an en verklighet där allt är för högt, för stort, för tungt och för svårt. Intensiteten skruvas upp. Vi gör allt fullt ut. /Olle Strandberg

UNDER – Om människa mot väder
Åtta människor kraschar. Åtta människor, mitt i världen, tar sig an luftrummet för att hantera det och slutligen övervinna det. Föreställningen Under handlar om människans ständiga försök att utmana tyngdlagen, om den eviga konflikten mellan människa och väder. Och om att tämja det otämjbara.

Avslutning av trilogin
Under är den tredje och avslutande delen i regissören Olle Strandbergs Under-trilogi. Tematiken om den oundvikliga kraschen och återkomsten har Olle tidigare utforskat i föreställningarna Undermän (2010) och Underart (2014) – två Cirkus Cirkör-föreställningar som turnerat världen runt.

Turnéplan Under hösten 2017
14 sep – 24 sep Västmanlands Teater, Västerås
3 okt– 15 okt Dansens Hus, Stockholm
21 okt Folkets Hus Hallunda Botkyrka / Stockholm
26 okt – 27 okt Jatka 78, Prag / Tjeckien
7 nov Vara Konserthus, Vara
10 nov – 13 nov Stora Teatern, Göteborg
21 nov – 23 nov Festival les Boréales, Caen / Frankrike
5 dec – 6 dec Gävle Teater, Gävle
8 dec – 9 dec Kulturhuset i Ytterjärna, Ytterjärna
14 dec – 16 dec Eskilstuna Teater, Eskilstuna
26 dec – 30 dec Västmanlands Teater, Västerås

Under – Om människa mot väder
Regi: Olle Strandberg

Ensemble:
Henrik Agger
Anna Ahnlund
Klara Mossberg
Simon Wiborn
Methinee Wongtrakoon

*även tre scentekniker medverkar på scenen

Kreativt team
Scenografi:
Tami Salamon
Kostym: Lena Lindgren
Dramaturg: Bodil Persson
Ljusdesign: Jani–Matti Salo
Ljuddesign: Andreas Tengblad
Grafisk form: Sepidar Hosseini
Foto: Mats Bäcker
Producent: Sara De Vylder

Under är en samproduktion mellan Västmanlands Teater och Cirkus Cirkör.

För ytterligare information om Under kontakta:
Henrik Sundin, Cirkus Cirkör, 070 356 20 58, henrik.sundin@cirkor.se