Showcase synliggör nycirkus som metod för kompetensutveckling

Pressinbjudan Showcase synliggör nycirkus som metod för kompetensutveckling Nycirkusen är mest känd för spektakulära nyskapande föreställningar som förenar cirkus med andra konstformer som teater, film, musik, modern dans m.m. Mindre känd är den kanske som metod för kompetensutveckling inom näringslivet. Exempel på detta visas upp på Showcase tre utbudsdagar den 21, 22 och 23 februari i Alby. Showcase kommer visa upp och inspirera till hur företag kan dra nytta av nycirkus som arbetssätt och praktiskt verktyg för arbete med värderingar, möten, upplevelser och kreativitet men också i hur man skapar bra relationer med medarbetare och kunder? Till Showcasedagarna bjuds representanter från näringsliv och offentlig förvaltning in. Subtopia förvandlas till ett sagotempel och ger plats för tre spektakulära, magiska och lärorika dagar med nyskapande Live Power Point-föreläsningar, mingelevent, upplevelsemåltid och livsfarliga utomhusevent med eld, snö och is med mera. Medverkar gör kreatörer från Cirkus Cirkör tillsammans med ett tjugotal cirkusartister och dansare. Den 21 februari blir det också ett omvärldsseminarium med fokus på framtidens kulturkonsumtion i regi av Johan Ström från Föreningen Kultur och Näringsliv. Showcase är ett samarbetsprojekt mellan Cirkus Cirkör, Subtopia och AF-kultur. Syftet med dagarna är att bidra till att skapa förutsättningar för nyskapande och inspirerande möten mellan kreatörer och näringsliv. Cirkus Cirkör startade som en fri nycirkusgrupp i Stockholm 1995. Med kittlande action, halsbrytande humor och uppkäftigt engagemang – och med scenkonst och pedagogik som redskap – har Cirkus Cirkör växt explosionsartat. I dag rymmer verksamheten föreställningar på turné i Sverige och världen, events, kurser och internationellt erkända utbildningar. Cirkus Cirkör som idag omsätter drygt 30 Mkr, utsågs till ett av Dagens Industris gasellföretag 2003 och dess grundare Tilde Björfors har mottagit flertalet priser för sitt innovativa entreprenör- och ledarskap däribland Framtidens Ledare, Ruter Dams Jubileumspris, Anti-Jantepriset mfl. Subtopia är ett rymligt förortsparadis och en uppskjutningsramp för drömmar och idéer inom scenkonst, nycirkus, dans, musik, film, TV, media, spel mm. Subtopia är också Botkyrkas nav för kommunens satsning på upplevelser och den kreativa industrin. Subtopia ligger i Alby i LM Ericssons gamla experimentladugård från 1910. Subtopia invigdes i januari 2002 och då fanns sju organisationer i området och ytan var ca 3000 kvm. Idag verkar över 30 organisationer och företag på dryga 8000 kvm. Huset rymmer också konferens- och festlokaler för 10-300 deltagare. Arbetsförmedlingen Kultur är en rikstäckande specialförmedling som ger service till verksamma och arbetsgivare inom kulturområdet. Mer info om Showcase: www.showcase2007.se Presskontakt/anmälan till dagarna: Sofia Hansson, informatör Showcase tel 0702-222 817, sofia@cirkor.se Susanne Reuszner, presschef Cirkus Cirkör. 08-531 998 31, 070-218 46 51. susanne@cirkor.se