Premiär för Cirkuspiloternas sista föreställning

Nu är det dags igen: Den 2 juni kl 19 är det Premiär på Dieselverkstaden i Nacka för nästa och den absolut sista föreställningen med och av Cirkuspiloterna från Cirkus Cirkör: TOKYO – Listen with your heart LO-FI-circus Tokyo – möten, vinklar, nivåer, perspektiv, kedjereaktioner, det omöjliga blir möjligt - som hemma men ändå helt väck! Ett dussin yviga cirkusartister skapar en gränslös förställning i möte med två virvlande musiker som tillsammans fyller rummets alla dimensioner. Interaktion och växelverkan mellan akrobatik, slak lina, trampolin, jonglering och dans sammanflätat med svingtrapets, vertikal- och sving-rep. Videokamerorna tar oss bortom scenens begränsningar i tid och rum. Cirkuskonsterna och scenografin skapar dominoeffekter som slungar iväg publiken på en berg- och dalbanefärd till en annorlunda vardag där individer möts, går om varandra och möts igen. Allt till ljudet av vinylrasp och häftiga trummor – Listen with your heart. Lo-Fi: Low Fidelity, är motsatsen till Hi-Fi eller High Fidelity, som betyder ungefär "mycket naturtrogen". Källa: www.Susning.nu Aktörerna är 12 studenter på Cirkus Cirkörs internationella cirkusartistutbildning Cirkuspiloterna i samarbete med 2 musiker från Kungliga Musikhögskolan. Cirkuspilotutbildningen läggs ner till sommaren till förmån för det nycirkusprogram som startas på Danshögskolan till hösten. Därmed är det alltså dags för den allra sista kullen cirkuspiloter att presentera sin stora utbildningsproduktion. Piloterna har utbildats i Cirkus Cirkörs regi i två år för en internationell karriär som cirkusartister. För regi står Jay Gilligan (Am), jonglör och multikonstnär, känd i hela nycirkusvärlden för sin superinnovativa objektmanipulation. Och sin coola, minimalistiska framtoning. Jay har uppträtt på de flesta stora festivaler och är en förebild för många jonglörer över hela världen. Han uppträdde senast i Sverige på Subörbfestivalen 2003 med sin speciella, vackra och oförutsägbara enmansföreställning Tonight you are in Pittsburg. Jay är bosatt i USA men tillbringar det mesta av sin tid i Europa – Finland, Sverige, Frankrike och Italien – där han gör föreställningar tillsammans med jongleringens ikoner likväl undervisar på Europas högre cirkusutbildningar. Medverkande: Cirkuspiloter: Andy Giroux (Ka), Anna Nerman (Se), Chloé Derrouaz (Fr), Elice Abonce-Muhonen (Fi), Elina Andersson (Se), Linnéa Backgård (Se), Malkolm Cederberg (Se), Marilén Ribot-Estelrich (Sp), Peter Åberg (Se), Rauli Kosonen (Fi), Rune Anderssen (Dk), Sonia Massou (Fr) Samt musiker från Kungl Musikhögskolan – KMH; Petter Berndalen (Se) och Erik Nilsson (Se) Föreställningen kommer att spelas på Dieselverkstaden i Nacka med premiär 2 juni. Speldagar 2-3, 5-9, 11-17 juni kl 19, helg kl 16 Biljetter bokas på 08-718 82 90 Presskontakt: Susanne Reuszner, presschef Cirkus Cirkör. Tel 08-531 998 31, 070-218 46 51, susanne@cirkor.se eller Frida Lindroth, marknadsförare Cirkus Cirkör. Tel 08-531 998 48, 070-663 00 36, frida@cirkor.se Pressbilder: Kommer läggas upp på www.pressbild.com inför premiären. För förhandsbilder kontakta Cirkus Cirkörs marknadsavdelning. SUSANNE REUSZNER PRESSCHEF / PUBLIC RELATIONS MANAGER CIRKUS CIRKÖR ROTEMANNAVÄGEN 10, SE 145 57 NORSBORG, SWEDEN PHONE +46 (0)8 531 998 31, FAX +46 (0)8 714 90 57 MOBILE 46(0)70 218 46 51, E-MAIL SUSANNE@CIRKOR.SE WWW.CIRKOR.SE ON SWEDISH AND WORLD WIDE TOUR – 99% UNKNOWN About the magic of our body, inspired by the meeting between contemporary circus and medical sciences. www.cirkor.se/99/ COMING UP SOON – HAVFRUEN Pure Andersen. www.havfruen.nu