Järfälla blir cirkuskommun

När politikerna i Järfälla kommun kommer till jobbet efter lunch på måndag den 6 september har Cirkus Cirkörs kringresande cirkushappening CIRKUSLIV slagit läger och gjort kommunhuset till sitt hem för en dag! De strävsamt arbetande politikerna och tjänstemännen kommer att få sin arbetsdag avbruten av cirkusbus i korridorer och på sammanträden, uppträdanden i ljusgården och cirkusvagnar på gården. Och ändå är detta bara en föraning om alla de aktiviteter som står för dörren genom kommunens samarbete med Cirkus Cirkör. CIRKUSLIVS besök är ännu så länge en väl bevarad hemlighet för kommunhuset – endast kommunfullmäktiges presidium, kommundirektören och chefen för Järfälla Kultur vet vad som ska hända. CIRKUSLIVS-dagen är startskottet för den spännande kulturhöst som väntar kommunens förskolor, grundskolor, gymnasier, resurscentrum, särskoleklasser, Ungdomens Hus och Jakobsbergs Folkhögskola. Järfälla blir nämligen en Cirkus Cirkör-kommun hösten 2004. Vi inbjuder journalister att hänga med cirkusen en timme eller två. Vi bjuder på kaffe i en alldeles äkta cirkusvagn måndagen den 6 september vid Järfälla Kommunhus. För tid och plats kontakta Susanne Reuszner på Cirkus Cirkör telefonnnummer 070-218 46 51. CIRKUSLIV är namnet på Cirkus Cirkörs succéföreställning eller endags-happening som vanligtvis framförs på mellanstadieskolor, men nu är det alltså dags för vuxna att få leva cirkusliv för en dag. Järfälla Kultur har en lång tradition av att låta elever möta kulturarbetare och under deras handledning pröva på olika kulturyttringar. Under 2004 prövar man något helt nytt tillsammans med Cirkus Cirkör. Samarbetet ska resultera i en mängd olika aktiviteter och arrangemang kring nycirkus i Järfälla under hösten 2004 och i förlängningen leda till att cirkusverksamheter av olika slag lever kvar i kommunen även efter avtalets slut. Cirkustemat engagerar hela människan och är därför såväl ett hälsoprojekt som ett kulturprojekt. Cirkus Cirkör är Skandinaviens centrum för nycirkus och bedriver kritikerrosad föreställningsverksamhet på turné i Sverige och hela världen, träning för tiotusentals barn och unga. Sedan fyra år finns och verkar Cirkus Cirkör i Botkyrka kommun, vilket är ett samarbete som varit fruktbart och lärorikt för Cirkus Cirkör som fri och kreativ cirkusgrupp och som gett kommunen tillgång till den mängd verksamheter och det unga utbud som Cirkus Cirkör har att erbjuda. De goda erfarenheterna vill Cirkus Cirkör nu pröva också med andra kommuner. Exempel på aktiviteter: · Cirkuslek där förskolebarnen under lekfulla former får prova på cirkusens grunder genomförs på 42 förskolor men även fortbildning i nycirkus för förskolepersonal. · Cirkus i Skolan dvs cirkusträning på idrottslektionerna, kommer till 27 skolor. Barnen får under ledning av Cirkus Cirkörs pedagoger prova på t ex jonglering, akrobatik, trapets och lindans. Verksamheten följs upp med fortbildning i nycirkus för idrottslärare så att eleverna kan fortsätta träna cirkus även när inte Cirkus Cirkör är där. · Cirkus Cirkörs artistutbildning Cirkuspiloterna framför föreställningen Somewhere in a dream i Jakobsbergs Sporthall den 2 oktober. · Cirkusliv en heldagshappening med föreställning besöker några mellanstadieskolor i kommunen under hösten. · Ungdomens hus i Järfälla startar Öppen träning med stöd av Cirkus Cirkörs pedagoger. · Cirkusträning i gymnasieskolan. · Cirkusträning för barn och unga med funktionshinder. · Cirkusträning på Jakobsbergs folkhögskola För mer information kontakta: Järfälla Kommun: AnnKatrin Westerlund, chef Järfälla Kultur. Telefon 08-580 294 94, E-post: annkatrin.westerlund@jarfalla.se Kjerstin Larsson, informatör Järfälla Kultur. Telefon 08.580 285 90, E-post: kjl.jarfalla.kultur@swipnet.se Cirkus Cirkör Linda Beijer, verksamhetsledare Cirkus Cirkörs barn- & ungdomsverksamhet. Telefon 08-530 610 96. E-post: linda@cirkor.se Susanne Reuszner, pressansvarig Cirkus Cirkör. Telefon 08-531 998 31, eller e-post: susanne@cirkor.se. SUSANNE REUSZNER PR-ANSVARIG / PR MANAGER CIRKUS CIRKÖR ROTEMANNAVÄGEN 10, SE 145 57 NORSBORG, SWEDEN PHONE +46(0)8 531 998 31, FAX +46(0)8 714 90 57 MOBILE +46(0)70 218 46 51 E-MAIL: SUSANNE@CIRKOR.SE WWW.CIRKOR.SE JUST NU MED CIRKUS CIRKÖR Kommande produktion från Cirkus Cirkör 99% UNKNOWN med premiär 17 september I Düsseldorf 2004 1 – 15 oktober Budapest, Ungern 19 – 21 november Caen, Frankrike 26 november – 23 januari, Sverigepremiär på Dansens Hus, Stockholm Februari – maj 2005, Sverigeturné I samarbete med Riksteatern