Havfruen blir TV

Nu är det klart att SVT gör en TV-överföring av Cirkus Cirkör och Kaleidoskops vackra cirkussaga Havfruen. Inspelningen görs på Dansens Hus i Stockholm i slutet av januari. I TV-versionen kommer vi åter att se två medlemmar ur originalensemblen. Melinda Kinnaman är tillbaka i huvudrollen som Havfruen och Siri Hamari är åter som Sjöhäxan och Prinsessan. Havfruen hade Sverigepremiär på Dansens hus den 1 december och spelas där t.o.m den 22 januari. ”Modern Sjöjungfru väl värd ett dopp…en både poetisk och modern tolkning av nationalklenoden…En modern saga med både skönhet och knivsudd fräckhet” Svenska Dagbladet ”…allt finns där. Lek, fest, nattsvart magi, kärlek och svek.” SR Kulturnytt ”…blir fullständigt betagen…cirkus och saga går hand i hand” Dagens Nyheter ”Med ljus, ljud och cirkuskonster som upphäver tyngdlagen målar man en drömlik tavla som får publiken att dra efter andan…något utöver det vanliga…” Länstidningen Södertälje ”Kaleidoskops/Cirkus Cirkörs Havfruen borde också kunna få ett långt liv eftersom det är en saga för vår tid” nummer.se TV-inspelningen görs av SVT under föreställningarna på Dansens Hus den 17 och 18 januari. För att bli ”varma i kläderna” inför TV-inspelningen kommer Melinda Kinnaman att också medverka i föreställningarna den 3, 4, 11, 12, 17 och 18 januari och Siri Hamari den 3, 4, 17 och 18 januari. I övriga roller kommer vi att se Dag Andersson som Prinsen och Ingela Hinas som Farmodern samt Andreas Skjönberg, Andreas Falk, Emanuel Tiger, Jacob Westin som sjömän/prinsens vänner och Anna Lagerkvist, Becki Methinée Wongtrakoon, Mira Björkman och Karin Kriström som sjöjungfrur/prinsens vänner m.m. Det är i skrivande stund inte klart när programmet kommer att sändas. Cirkus Cirkör har i samarbete med danska Teater Kaleidoskop producerat en cirkus- och teaterföreställning baserad på en av HC Andersens mest älskade och fascinerande sagor Den lille Havfruen. Här har ”den lille” tagits bort och titeln är dock kort och gott Havfruen. På vårt sätt blir den en historia om ren magi och råa känslor. För regin står den prisade regissören Katrine Wiedemann. I Sverige är hon mest känd för sin och Tilde Björfors rosade uppsättning av Romeo & Julia på Elverket i Stockholm 2002, som var ett samarbete mellan Dramaten och Cirkus Cirkör. Även Havfruen är ett samarbete mellan Wiedemann där Tilde Björfors står för cirkusregin. Scenograf är Kaleidoskops grundare och konstnärlige ledare Martin Tulinius. Föreställningen hade premiär i Köpenhamn i maj och Sverigepremiären ägde rum på Dansens Hus i Stockholm den 1 december där den spelas till och med den 22 januari 2006. Föreställningen har under 2005 även gästspelat på Theater der Welt i Stuttgart. Under 2006 planeras även gästspel på Musikhuset i Århus samt Wiener Festwoche. Föreställningen Havfruen är en samproduktion mellan danska Teater Kaleidoskop och svenska Cirkus Cirkör och en del av firandet av HC Andersen 200:ade födelsedag 2005. Mer info finns på www.havfruen.nu Presskontakt: Cirkus Cirkör. Susanne Reuszner, presschef. Telefon 08-531 998 31, 070-218 46 51, e-post: susanne@cirkor.se; www.cirkor.se Pressbilder: kan laddas ner från www.pressbild.com SUSANNE REUSZNER PRESSCHEF / PUBLIC RELATIONS MANAGER CIRKUS CIRKÖR ROTEMANNAVÄGEN 10, SE 145 57 NORSBORG, SWEDEN PHONE +46 (0)8 531 998 31, FAX +46 (0)8 714 90 57 MOBILE 46(0)70 218 46 51, E-MAIL SUSANNE@CIRKOR.SE WWW.CIRKOR.SE COMING UP SOON – HAVFRUEN. Premiere December 1st at Dansens Hus, Stockholm. www.havfruen.nu