Styrelse 2024 Cirkus Cirkör. Fr v: Eric Sjöström, Anna Söderbäck, Linus Fellbom, Lars Wassrin, Ingmari Pagenkemper, Jenny Welander Wadström, Keith Fransson. Saknas på bilden: Azita Shariati. Foto: Viktor Ärlemalm

Detta är Cirkus Cirkörs nya styrelse

Måndag 27 maj valdes en ny styrelse för Cirkus Cirkör bestående av Eric Sjöström, Keith Fransson, Azita Shariati, Ingmari Pagenkemper, Linus Fellbom, Lars Wassrin, Anna Söderbäck och Jenny Welander Wadström. Eric Sjöströms uppdrag som styrelseordförande fortsätter ytterligare 2 år.

– Cirkör står inför en spännande tid med både stora möjligheter och utmaningar verksamhetsmässigt och organisatoriskt. Därför är jag väldigt glad över att vi får en utökad, kraftfull och entusiastisk styrelse som tillsammans med Cirkörs ledning och medarbetare kan hjälpa till att föra verksamheten framåt, säger Eric Sjöström, styrelsens ordförande.

Eric Sjöström sittande till 2025
Eric Sjöström är verksam som konsult, utredare, rådgivare, interimschef och styrelseledamot i kultursektorn. Han har en gedigen chefserfarenhet vid stora kulturinstitutioner – bland annat Folkoperan och Kulturhuset Stockholm, god styrelseerfarenhet från ett flertal organisationer och en bred kulturstrategisk kompetens genom sina många uppdrag för en rad kommuner och regioner.

Bland styrelseuppdragen återfinns en rad kulturorganisationer, för närvarande Svenska Filminstitutet och Stim. På uppdrag av regeringen har han också suttit i styrelserna för Dramaten och Kungl. Musikhögskolan. Bland andra organisationer märks Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby, El Sistema Sverige, Sveriges Körförbund, Folkets Bio i Sverige och Stockholms Kvinnohistoriska, där han var vice ordförande och medgrundare.

Keith Fransson omval 1 år
Keith Fransson har en lång bakgrund som VD inom olika branscher och företag, däribland märks utbildningsföretaget Hermods där han var VD i tio år. Han är idag engagerad som rådgivare till ägare och agerar styrelseledamot i en handfull bolag. Bland dessa märks Inläsningstjänst och Urkund. Han engagerar sig oftast i bolag som befinner sig i en förändringsresa och som behöver stöd i sin utveckling. Från sin tid i utbildningssektorn har han kunskap om politiska processer och har personligen ett starkt intresse för att skapa ett mer hållbart samhälle.

Azita Shariati omval 1 år
Azita Shariati är en svensk företagsledare som genom sin inkluderande ledarstil radikalt har förbättrat sina bolags arbeten kring jämställdhet och mångfald. Hon kommer närmast från AniCura där hon under 3 år som koncernchef har medverkat till att dubbla både omsättningen och antal medarbetare till 11.000 samt gått från 7 till 15 länder i Europa under pandemiåren. Hon kan konsten att leda bolag i förändring. Azita har utsetts till Sveriges bästa chef, har vunnit ”European Role model of the year”, hamnat i toppen av ”Top 20 Women in Business in Northern Europe” och 2015 utsåg Veckans Affärer henne till Näringslivets mäktigaste kvinna. Azita är även författare till boken Hela bilden.

Ingmari Pagenkempfer sitter till 2025
Ingmari Pagenkemper har sedan slutet av 90-talet varit verksam inom Stockholms musik- och nöjesliv. Det har bland annat inneburit VD för Hamburger börs, Södra Teatern och nu senast för Cirkus Venues vilket inkluderar Cirkus, Hotel Hasselbacken, Gasklockan 2, Backstage Hotel mm. Förutom detta har Ingmari under flera år varit ledamot i Visita Stockholm. Ingmari har även varit jurymedlem för Grammispriset.

Linus Fellbom nyval 2 år
Linus Fellbom har en lång erfarenhet av konstnärligt arbete inom scenkonst, som både ljusdesigner och konstnärligt ansvarig som regissör inom film, teater och opera. Han har tidigare arbetat vid bland annat Kungliga Operan, Malmö Opera, Wermland Opera, Uppsala Stadsteater, Kulturhuset Stadsteatern, Dramaten och Göteborgs Stadsteater.

Lars Wassrin nyval 2 år
Lars Wassrin är enhetschef vid Kulturhuset Huset på höjden i Järfälla kommun och har en bakgrund som kulturutvecklingschef i Finspång och var i tio år chef för internationella avdelningen på Cirkus Cirkör. Har en lång erfarenhet och kunskap inom cirkusfältet och dess internationella marknad för sälj.

Anna Söderbäck nyval 2 år
Anna Söderbäck har erfarenhet som operasångerska och chef inom kultursektorn. Hon har varit kulturdirektör i Region Uppsala och har bred erfarenhet av att verka inom det kulturpolitiska landskapet på lokal, regional och nationell nivå. Anna är nu ny områdeschef för Kultur och bildning i Region Jämtland Härjedalen.

Jenny Welander Wadström nyval 2 år
Jenny Welander Wadström är partner och arbetsrättsjurist på Roschier Advokatbyrå. Hon har bred erfarenhet inom arbetsrätt och pensionsfrågor samt har tidigare arbetat vid Mannheimer Swartling, Arbetsdomstolen och Swedish Match AB.