Cirkus Cirkör släpper bok om cirkus med funktionshindrade

Under dryga 10 år har Cirkus Cirkör tränat cirkus med barn med olika typer av funktionsnedsättningar. Hundratals barn, unga och vuxna har gått på terminskurser, cirkusläger, prova-på-dagar, föreställningar och turnéer. Rullstolsburna har tagit sig upp på lina och i trapetsen och barn med asperger och damp har gjort övningar som kräver stor koncentration. Nu är erfarenheterna samlade i en bok För Modiga - 10 år av uppkäftigt engagemang och cirkusträning i funktionshindervärlden som tagits fram av Cirkus Cirkör och med fotografier av Maria Rosenlöf. Boken släpps den 12 /5.

Välkommen på releasekalas den 12 maj i Subtopia, Rotemannavägen 10 i Alby.

PROGRAM

17.30 är ni välkomna att se på avslutningsshowen med vårterminens modiga deltagare i cirkuskursen för funktionsnedsatta i Cirkuslillan på plan 3.

18.15 går vi en trappa ner till Subtopias restaurang för bokreleasekalas och vernissage av Maria Rosenlöfs fotoutställning. Här bjuder vi på alkoholfritt bubbel, snacks och möjlighet att prova på cirkus. Under kalaset kommer vi även att sälja boken för 50 kr (ord. pris 70 kr).

O.S.A: Senast den 11 maj till info@cirkor.se eller på telefon 08-531 998 30.

Cirkus Cirkörs mål är att alla barn och unga skall ha möjlighet att uppleva cirkus - både genom att träna själva och genom att se föreställningar. En eventuell fysisk eller psykisk nedsättning skall inte behöva stå vägen. Sedan 1998 bedrivs cirkusträning för barn och unga med funktionsnedsättning.

- I samhället tycker jag ofta att man fokuserar på effekterna av ett funktionshinder. Man försöker "rätta till" det, göra den funktionshindrade så normal som möjligt. Men ska funktionshindrade försöka bli så "normala" som möjligt? Ska man eftersträva att anpassa sig så långt det går för att passa in bättre? I cirkusen har man en annan syn på normalitet. Cirkusen vill lyfta fram det unika och speciella med varje person istället för att gå mot mitten. Tilde Björfors, grundare och konstnärlig ledare Cirkus Cirkör

I Cirkus Cirkörs cirkuspedagogik lär deltagarna sig att våga mer än de vågar och gå utöver sina gränser. Oavsett fysiska eller psykiska hinder kan allt bli möjligt! Cirkus Cirkörs pedagoger frågar aldrig vad deltagaren har för funktionsnedsättning. Istället får man börja träna direkt - på sina egna villkor och med stöd och uppmuntran.

- Det som är så fantastiskt med Cirkus Cirkörs träning är att man har en helhetssyn och får med alla möjliga bitar; koordination, tillit, balans och träning också av självförtroendet och modet... Att till exempel lyckas få en autistisk kille att uppträda och agera som ett djur är imponerande... Ungdomarna behöver bekräftelsen att de kan, och det får de genom cirkusövningarna. Susanne "Sussi" Andersson, fritidsledare.

- Niccolina har tränat cirkus i tre år, hon tycker det är jätteroligt och har verkligen utvecklats. Hon har lärt sig att kasta en boll. Det kunde hon inte när hon började. Nu kan hon till och med gå på lina. Pedagogerna visar också att man ska ta hänsyn till varandra. De fokuserar inte så mycket på själva handikappet utan tänker mer "det är klart du kan!" medan andra tänker "det här är nog för svårt för dig". Hansine, förälder till kursdeltagare

Boken illustreras med bilder av fotografen Maria Rosenlöf som under ett halvår följt träningen. Arbetet har också resulterat i fotoutställningen De Modiga som kommer att visas på Subtopia från den 12 maj - 16 juni. Hemsida: www.mariarosenlof.com

Releasedatum 12 maj 2009. Referensexemplar kan beställas hos susanne@cirkor.se

För Modiga - 10 år av uppkäftigt engagemang och cirkusträning i funktionshindervärlden säljs till självkostnadspriset 70 kr genom Cirkus Cirkörs hemsida www.cirkor.se. Boken har producerats av Cirkus Cirkör med stöd av Kulturrådet. ISBN 978-91-978193-0-5