4 Cirkus Cirkör-premiärer på 3 Stockholmsscener nästa vecka

Nästa vecka får Stockholms alla nycirkusälskare sitt lystmäte tillgodosett. Då presenterar Cirkus Cirkör inte mindre än fyra nya produktioner på tre olika scener i Stockholm. Det blir Cirkör ♥ Jul på Orionteatern, Odysséen på Stockholms Stadsteater Skärholmen samt Olika och Mannen i ballongen på Teater Tre. Cirkör ♥ Jul Cirkör ♥ Jul är namnet på Cirkus Cirkör-artisternas superladdning inför julen tillsammans med de explosiva megafon-eurotrash-varietéartisterna i Sirqus Alfon. Under två magiska kvällar i december showas det loss till Cous Cous Caterings supersmarriga julbord på Orionteatern. Det blir generöst med julkryddade läckerheter, livemusik och nycirkusuppträdanden från golv till tak. Cirkör ♥ Jul går av stapeln på Orionteatern den 5 och 6 december. Förutom julbord går det även att köpa barbiljetter. Odysséen Stockholms Stadsteater Skärholmen blir sista anhalten för turnén av Tyst Teater/Riksteaterns, Cirkus Cirkörs och Teater Manus samproduktion Odysséen. Föreställningen är en nyskapande och visuell explosion på en av världens mest kända berättelser. Äventyr, skratt och kärlek, tragik, skräck och erotik ­allt finns i Homeros klassiska berättelse om Odysseus återtåg efter det trojanska kriget. Odysséen är en uppsättning med flera länders teckenspråk, film och nycirkus. En internationell ensemble bestående av några av Tyst Teaters skådespelare, två cirkusartister från Cirkus Cirkör och gästskådespelare från bland annat Norge, Singapore och Australien gör en modern teckenspråksversion av den klassiska berättelsen. Dramatikern Anders Duus har gjort en ny teckenspråksversion av Odysséen och för regin står Josette Bushell-Mingo. Tyst Teater fyller 30 år inom Riksteatern 2007 och Odysséen är en sprakande festlig manifestation av detta. Odysséen spelas på Stockholms Stadsteater Skärholmen 5-15 december. Biljetter bokas genom www.stadsteatern.stockholm.se Olika och Mannen i ballongen I OLIKA möter vi en tjej som bara har en groda som bästa kompis. Lyckan vänder när hon får en ”riktig” kompis. Men snart upptäcker de nyfunna vännerna att det inte alltid är så lätt att vara en bra vän och förstå varandra. Hur gör man egentligen för att acceptera varandras olikheter? OLIKA bjuder på komik, akrobatik och påle med Anna Lagerkvist och Gry Lambertsen. Registöd är Åsa Johannisson. MANNEN I BALLONGEN inleds med att en ensam man sköljs upp på en strand och sätter på sig en stor röd ballong på huvudet och stolt promenerar in mot stan. Där försöker han vara som alla andra. Han är vänlig, snäll, och hjälpsam. Trots detta väcker han stor vrede hos invånarna i staden. Föreställningen har regisserats av Jonas Södergren och berättas genom clown, magi och film. På scen står Jan Unestam men i filmen medverkar också skådespelare och statister. Olika och Mannen i ballongen spelas på Teater Tre den 8-11 december. Föreställningarna spelas i en dubbelakt med 20 minuters paus emellan. Biljetter säljs genom Teater Tre , 08-6690059, www.teatertre.se. För mer information kontakta: Susanne Reuszner, tel 08-531 998 31, 070-218 46 51, susanne@cirkor.se eller Åsa Lovén, tel 08-531 998 30, 0739-587 615, asa@cirkor.se. Pressbilder Cirkör ♥ Jul, Olika + Mannen i ballongen finns på www.pressbild.com. Pressbilder till Odysséen finns på www.riksteatern.se Cirkus Cirkör startade som en fri nycirkusgrupp i Stockholm 1995. Med kittlande action, halsbrytande humor och uppkäftigt engagemang – och med konst och pedagogik som redskap – har Cirkus Cirkör växt explosionsartat. I dag rymmer verksamheten föreställningar på turné i Sverige och världen, event, kurser och internationellt erkända utbildningar i nycirkus för barn och unga. www.cirkor.se