Tid för vinterdäck: Bilisterna kan spara en halv miljard på rätt däcktryck

Från den 1 oktober är det tillåtet med dubbdäck. Om alla bilister samtidigt som de byter däck passar på att kontrollera däcktrycket kan de tillsammans spara 447 miljoner kronor per år i minskad bränsleförbrukning. Dessutom minskar koldioxidutsläppen med mer än 90 000 ton koldioxid. Det visar beräkningar gjorda av Statoil.

– För lågt tryck i däcken leder till att bilen drar tre till fem procent mer bränsle. Rätt däcktryck är ett enkelt sätt att spara drivmedelskostnader och samtidigt minska sin klimatpåverkan. Därför bör man ta för vana att regelbundet kontrollera däcktrycket, säger Gunilla Blomkvist, miljöchef på Svenska Statoil.

Att köra med för lågt däcktryck kostar en bilägare i genomsnitt cirka 380 kronor extra om året och ökar samtidigt bilens utsläpp med omkring 80 kilo koldioxid per år, enligt Statoils beräkningar. Från den 1 oktober är det tillåtet med dubbdäck och den 1 december är det krav på vinterdäck, så länge det råder vinterväglag. För att upprätthålla rätt lufttryck i däcken bör bilisterna i samband med däckbytet kontrollera däcktrycket.

Helgen den 6-8 oktober är det servicehelg på Statoils alla stationer. Då får kunderna extra hjälp med att exempelvis byta torkarblad, lampor och fylla på Statoils svanenmärkta spolarvätska.

För ytterligare information, kontakta:
Gunilla Blomkvist, miljöchef, Svenska Statoil, 070-429 66 10, gubl@statoilfuelretail.com
Tove Grönkvist, informatör Statoil, 08-429 64 45, 070-429 64 45, tovgr@statoilfuelretail.com

Checklista vid däckbyte
1. Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad i mönsterdjup ska alltid de bästa däcken sitta bak på bilen.
2. Kontrollera lufttryck ofta, gärna varje gång du tankar.
3. Kör på däck som är anpassade efter de omständigheter som råder, det vill säga vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren.
4. Var noga med att ha ett bra mönsterdjup. 3 mm för sommardäck och 5 mm för vinterdäck är säkerhetsrekommendationen.
5. Lagra däcken mörkt, svalt, torrt och med vägsaltet borttvättat. Då håller de längre.

Källa: NTF Konsument

Om Statoils beräkningar
Beräkningarna är baserade på stickprovsmätningar utförda av kampanjen Däckrazzia. Mätningarna visar att 27 procent av undersökta bilar körs med ett lufttryck under 2,0 bar i något av däcken, vilket för de flesta bilar är ett för lågt lufttryck, och att två av tre bilister inte vet när de senast kollade däcktrycket. Däckrazzia utför årliga mätningar av bland annat däcktryck och mönsterdjup och är ett samarbete mellan Polisen, NTF, Bilprovningen, Däckbranschens Informationsråd och Trafikverket. Så här har vi räknat: Den genomsnittliga körsträckan per bil var under 2010 1292 mil/år och den genomsnittliga bränsleförbrukningen cirka 0,78 liter per mil. En besparing på tre procent minskar därmed bränsleförbrukningen med 1292*0,78*0,03 = 30 liter per år. Med ett genomsnittligt bensinpris på 12,97 kr/litern och ett dieselpris på 11,50 kr/litern under 2010 ger det – med den fördelning mellan bensin- och dieselbilar som rådde under 2010 – en genomsnittlig besparing på omkring 386 kronor för bilisten. En liter bensin ger utsläpp på 2,66 kilo koldioxid och en liter diesel 2,98 kilo koldioxid, vilket ger en genomsnittlig besparing på cirka 80 kilo per bilist. De aggregerade siffrorna om hur mycket som totalt kan sparas baseras på att 27 procent av bilarna i Sverige har för lågt däcktryck, enligt Däckrazzias mätningar.

Svenska Statoil AB är en del av Statoil Fuel & Retail ASA och ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatet. Statoil Fuel & Retail finns i 8 europeiska länder. I den svenska verksamheten ingår cirka 700 stationer fördelade på fullservicestationer och automatstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Verksamheten består av utveckling, försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle, smörjoljor och gasol. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder, förutom drivmedel, service, kunskap, fräsch och näringsriktig snabbmat, gott kaffe på nymalda bönorsom är ekologiskt och Fairtrademärkt, biluthyrning, biltvätt och svanenmärkt spolarvätska på pump. . För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Följ oss också på Facebook.