Svenskarnas matresa sommaren 2024

Vilken glass är populärast längs vägen? Äter och dricker man annorlunda i norra och södra Sverige? Circle K avrundar 2024 års bilsemestersäsong med en sammanfattning av bilisternas favoriter längs vägen. Och kan direkt konstatera att Gränna verkligen är polkagrisarnas stad och att godisbilar är en av de populäraste godissorterna i bilen.

Sveriges mest sålda bil säljer bra, men den svenska klassikern Ahlgrens Bilar hamnar ändå bara på en fjärdeplats som favoritsnacks i bilen sett till den totala försäljningen i Sverige. Den ohotade förstaplatsen tas av en annan svensk klassiker – Kexchoklad. Choklad överlag dominerar som favoritgodis för svenska bilister, där Sportlunch hamnar på andraplats och Snickers på tredje.

- Mat, dryck, godis och glass är en stor del av bilresan för många och vi är så klart måna om att ha ett brett och lockande utbud som passar alla i bilen. Det har varit väldigt roligt att gå igenom statistiken över vad svenskarna väljer, speciellt de regionala skillnaderna som finns, säger Stina Frisell, Senior Category Manager på Circle K.

Den kanske mest uppenbara regionala specialiteten är annars polkastången. I Jönköping slår den sig in på en åttondeplats på topplistan.

Även inom kategorin glass finns det regionala skillnader. Daimstruten tar förstaplatsen i de flesta län, följt av Magnum Mandel och GB Sandwich. Mjukglass smyger sig in först på 10:e plats på topplistan, trots att den faktiskt hamnar högst i popularitet i Dalarna, Gävleborg, Jönköping, Kronoberg och Värmland.

- Vad gäller mat och dryck finns det tydliga favoriter oavsett var i landet vi bor eller reser. Korv och mackor toppar listan för mat och Coca-Cola, Coca-Cola Zero och Red Bull för kyld dryck. Extra roligt är det att se vår egen törstsläckare K-Freeze på en femteplats över de mest populära sommardryckerna, säger Veronica Ersson, Senior Category Manager food på Circle K.

Statistiken visar även på andra trender. Bland annat dricks det mest kaffe i Halland, följt av Jönköping och Södermanland. Och på Gotland är man mest noga med att ha en skinande ren bil under sommaren, då det är länet som tvättar bilen i störst utsträckning, detta följt av bland andra Stockholm och Blekinge.

Bilsommaren 2024 i siffror

3. Snickers
      4. Ahlgrens bilar
      5. Twix

Kaffe – länen där vi dricker mest kaffe längs väg

1. Halland
      2. Jönköping
      3. Södermanland
      4. Uppsala
      5. Blekinge

Biltvätt – länen där bilen tvättas oftast

1. Gotland
      2. Stockholm
      3. Blekinge
      4. Västmanland
      5. Uppsala

Om statistiken
      Statistiken är framtagen genom en genomgång av Circle K:s försäljningssiffror på XXX stationer över hela landet under perioden 1 juni-31 juli 2024. Topplistorna är gjorda genom att se över procentuell fördelning inom respektive produktkategori.

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av – och vi bygger ultrasnabba laddare i högt tempo över hela Sverige, för såväl personbilar som lastbilar. Dessutom serverar vi god mat med något för alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, biltvättar som renar och återanvänder nästan allt vatten och branschens mest prisbelönta korvsortiment. Vi gör det enkelt att vara på väg.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
      Couche-Tard is a global leader in convenience and fuel retail, operating in 24 countries and territories, with more than 14 000 stores, of which approximately 10 700 offer road transportation fuel. With its well-known Couche-Tard and Circle K banners, it is one of the largest independent convenience store operators in the United States and it is a leader in the convenience store industry and road transportation fuel retail in Canada, Scandinavia, the Baltics, as well as in Ireland. It also has an important presence in Poland and Hong Kong SAR. Approximately 122 000 people are employed throughout its network.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its annual Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.

Chorizon återtar tronen som Sveriges populäraste korv

Sverige är fortfarande en nation av korvälskare. Circle K:s årliga rapport Korvkartan visar tydligt att svenskarna fortsätter att äta korv ofta och mycket, och gärna med senap på. Chorizon återtar en topplacering som den mest uppskattade korven och Dalarna tar över tronen från Jämtland som det mest korvätande länet.

Nästan alla svenska bilförare irriterar sig på något hos sina medtrafikanter. Foto: Fredrik Göras

Detta stör sig svenska bilister mest på hos sina medtrafikanter

För små avstånd, att inte blinka ut ur rondellen och för hög hastighet är några av de vanligaste störningsmomenten i trafiken. I alla fall när svenskar bedömer sina medtrafikanters körförmåga. Inför julhelgerna har Circle K, genom en undersökning av Kantar Sifo, kartlagt vilka typer av beteenden som svenska bilister stör sig allra mest på i trafiken.