Statoil säljer pelletsverksamheten i Sverige och Norge till EcoHeating AB

Statoil och Ecoheating har idag skrivit avtal om försäljning av Statoils pelletsverksamhet i Sverige och Norge. Försäljningen är ett led i Statoils strategi att mer fokuserat erbjuda attraktiva kunderbjudanden främst till drivmedelsmarknaden där synergier med Statoils befintliga verksamhet finns.

Genom försäljningen av verksamheten till EcoHeating skapas goda förutsättningar att i framtiden utveckla nuvarande pelletsverksamhet.

- Vi har varit framgångsrika när det gäller att bygga upp pelletsaffären till dagens nivå. För att utveckla verksamheten vidare och ta tillvara på de möjligheter som finns på en växande pelletsmarknad är vi mycket nöjda med EcoHeating AB som köpare, säger Jan Wahlqvist Försäljningschef på Svenska Statoil AB.

I Sverige omfattas affären av Statoils pelletsfabrik i Säffle och marknadsföring och försäljning av Färdig Värme och pellets till kunder med egen värmeanläggning. Totalt omfattas cirka 20 anställda. Statoils försäljning av pellets var 2007 ca 45 000 ton varav egen produktion ca 38 000 ton vid fabriken i Säffle. Försäljning av Färdig Värme var cirka 70 000 MWh.

I Norge ingår den egna produktionen i Brumunddal med 4 anställda. I Norge är Statoil marknadsledande med en marknadsandel på 56 %. 2007 var försäljning av pellets cirka 20 000 ton varav egen produktion cirka 15 000 ton.

- Genom köpet stärker EcoHeating sin position som aktör av ekologiskt uthålliga lösningar för uppvärmning av bostäder, institutioner och kommersiella fastigheter. Statoils drygt 50 Färdig Värme-anläggningar kommer ge oss goda möjligheter att utveckla vårt närvärmekoncept och större anläggningar internationellt och i Sverige, säger Per von Wowern, styrelseordförande i EcoHeating.

För Statoils nuvarande kunder i Norge och Sverige ger affären möjligheter till effektivare och mer ekonomisk drift av deras anläggningar genom konvertering till biobränslen från olja och andra icke förnybara bränslen. En fokusering på Färdig Värme med totalansvar för kundens hela värmeverksamhet medför en effektivare fastighetsförvaltning.

Samtliga anställda inom försäljning och service och vid Statoils båda pelletsfabriker behåller sina anställningar i det nya bolaget. Övertagandet sker per 1 oktober 2008.

För ytterligare information, kontakta:
Jan Wahlqvist, Försäljningschef Svenska Statoil AB, tel. 070-429 6351, jawa@statoil.com
Stefan Landgren, VD EcoHeating AB, tel. 0705-22 73 00, stefan@narvarme.com
Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil AB, tel. 070-429 61 32, shep@statoil.com

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande energibolag med fokus på klimatfrågan. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, biogas, diesel, E85, eldningsolja, gasol, flygbränsle och smörjolja. I verksamheten ingår även cirka 600 servicestationer. Under 2007 hade Svenska Statoil en nettoomsättning på ca 31 miljarder kronor och i medeltal 1 634 anställda. För mer information om Svenska Statoil,www.statoil.se. Vill du prenumerera på pressmeddelanden från Statoil anmäl dig på www.statoil.se/pressrum