Säkrare jultrafik med kaffepaus

Säkrare jultrafik med kaffepaus

Bara drygt hälften av jultrafikanterna tar en paus visar en ny Sifo-undersökning som Statoil presenterar. Särskilt yngre förare är mindre benägna att stanna. Av förare som tar paus passar drygt hälften på att äta eller dricka.

Drivmedelssnåla bilar gör att allt fler kan köra hela vägen utan att behöva stanna och tanka. Men enligt trafikforskning är pausen på vägen mycket viktig.

– En paus för att bli mer vaken är mer än att bara öppna fönstret för att få frisk luft. Det är vetenskapligt bevisat att det mest effektiva är att stanna och dricka kaffe gärna tillsammans med en kort tupplur, säger Anna Anund, trafikforskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Kaffet är viktigt på resan
De flesta trafikanter som stannar uppger att de brukar dricka kaffe. Av de äldre trafikanterna är det en dryg tredjedel (38 procent) som dricker medhavt kaffe medan motsvarande siffra för yngre bara är 19 procent. Följdriktigt stannar den äldre bilisten (65 +) helst på en rastplats (64 procent) medan 62 procent i den yngsta gruppen helst stannar på en drivmedelsstation för att dricka kaffe.

Lattetrenden har ännu inte slagit igenom längs vägarna. 65 procent av kaffekopparna på resan innehåller ”vanligt svenskt kaffe”.  Men latten kommer, särskilt bland kvinnor i åldern 30 – 49 som gärna dricker en latte.

Allra viktigast är ändå att kaffet är gott och nybryggt (63 procent respektive 33 procent). Dessutom anser 11 procent att de ska kunna ta med kaffet. Något som är ännu vanligare bland åldersgruppen 30 – 49. Medan 11 procent framförallt värdesätter att kaffet är Rättvisemärkt.

Statoils kaffe
Statoil serverar dagligen 20 000 koppar kaffe. Den vanligaste koppen innehåller vanligt svart kaffe. Sedan september månad är allt kaffe Statoil serverar dessutom Rättvisemärkt.

– Just kaffet är en av våra storsäljare under julhelgerna. Dessutom känns det bra att vi kan servera kaffe som inte bara smakar gott utan som också gör gott, säger Helen Mellde, ansvarig för mat och dryck på Statoil.

Av kaffeköparna väljer 40 procent att också köpa bulle eller annat kaffebröd. Under adventstider är lussebullen omåttligt populär. Fram till och med lucia har Statoil sålt över 300 000 lussebullar.

Pressmeddelande finns även lokalt för Småland, Stockholm och Norrland.

För mer information kontakta:
Helen Mellde, ansvarig för mat och dryck på Statoil, telefon: 070-429 6368, e-post: hemel@statoil.com
Tove Grönkvist, informatör, Statoil, telefon: 070-429 64 45, e-post: tovgr@statoil.com

Svenska Statoil AB är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatfrågan. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, biogas, diesel, E85, flygbränsle, och gasol. I verksamheten ingår cirka 380 fullservicestationer, 150 automatstationer och Sveriges största truckdieselnät med 350 speciellt anpassade truckdieselanläggningar. Statoil Lubricants utvecklar, producerar och säljer smörjoljor. Under 2008 hade Svenska Statoil en omsättning på 35 miljarder kronor och i medeltal 1 668 anställda. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se. Vill du prenumerera på pressmeddelanden från Statoil anmäl dig på www.statoil.se/pressrum