Miljönämndens ordförande inviger Huddinges första biogaspump på Statoil

Idag, torsdagen den 5 juli, inviger Ellinor Avsan, Miljönämndens ordförande i Huddinge kommun, en ny biogaspump vid Statoils station i Skärholmen Kungens Kurva. Totalt finns det nu biogas på fem Statoilstationer i Stockholmsområdet. – Försäljningsvolymerna för biogas är fortfarande relativt låga men vi ser att efterfrågan ökar stadigt. Under årets fem första månader har vår försäljning ökat med 100 procent jämfört med samma period 2006. Med fem stationer i Stockholmsområdet ger vi våra kunder i regionen en möjlighet att välja biogas som drivmedel, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil. Biogas är ett miljöanpassat bränsle som framställs vid nedbrytning av organiskt material, till exempel slam från reningsverk och restprodukter från jordbruk, i syrefri miljö (så kallad rötning). Eftersom biogas är ett förnyelsebart drivmedel ger koldioxiden som släpps ut vid förbränning inget tillskott av koldioxid till atmosfären - biogas är med andra ord koldioxidneutralt påverkar därmed inte växthuseffekten. - Vi är glada för att det nu blir lättare att tanka biogas söder om Stockholm. En ökad tillgång till biogas är också en viktig förutsättning för att stimulera fler människor att välja ett biogasalternativ nästa gång de byter fordon. Om användningen av förnyelsebara fordonsbränslen kan öka bidrar detta till minskade koldioxidutsläpp och mindre klimatpåverkan, säger Ellinor Avsan, Miljönämndens ordförande i Huddinge kommun. Biogassatsningen vid Skärholmen Kungens kurva har tillkommit i ett nära samarbete med AGA Gas AB och gasen produceras bland annat av Stockholm Vatten och svensk Biogas i Linköping. Den nya biogaspumpen i Skärholmen Kungens Kurva är en del av Statoils satsning på alternativa bränslen som i dagsläget också erbjuder etanolbränslet E85. Statoil kommer före utgången av 2007 att ha mer än 260 tankställen för E85 under sitt eget varumärke över hela landet. – Det är viktigt att vi kan erbjuda alternativa bränslen för att omställningen till mer klimatneutral körning ska vara en möjlighet för bilisterna också i praktiken, avslutar Helena Fornstedt. Läs mer om såväl förnybara som fossila drivmedel i Statoils drivmedelsrapport ”Vad har vi i tankarna? Drivmedelsmarknaden 2006” på www.statoil.se/drivmedelsrapport För ytterligare information, kontakta: Helena Fornstedt, informationsdirektör Statoil: 08-429 61 32, 070-429 61 32 eller shep@statoil.com Thomas Lönnberg, anläggningschef Statoil Skärholmen: 08-710 78 31