Konsumenterna har liten kunskap om bensinpris

Sju av tio svenskar tror felaktigt att prisskillnaden är mer än 25 öre per liter mellan de bensinbolag som har högst respektive lägst bensinpris. Svenskarna tror i genomsnitt att bensinpriset skiljer hela 63 öre mellan det dyraste och billigaste bolaget. Det visar en ny undersökning som TNS Gallup gjort på uppdrag av Statoil. – Bara var tredje person vet att bensinpriset normalt skiljer 25 öre per liter mellan bemannade och obemannade bensinstationer. Vi har varit alltför otydliga i vår priskommunikation och får ta på oss skulden för att kunderna har liten kunskap, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil. Bensinmarknaden har under det senaste året förändrats och lokala priskrig på bensin har gjort prissättningen på den svenska bensinmarknaden fragmenterad. – Vi lyssnar på kunderna och ska nu bli bättre på att visa bensinpriset. Snart finns det prisstolpar med det aktuella priset vid merparten av Statoils bensinstationer, säger Helena Fornstedt. Undersökningen visar också att 26 procent av de tillfrågade oftast besöker Statoil. Var tredje kvinna uppger att hon oftast besöker Statoil. Statoilkunderna uppger i genomsnitt att prisskillnaden mellan det dyraste och billigaste bensinbolaget är 62 öre per liter, vilket innebär en något bättre kännedom om bensinpriset jämfört med genomsnittet. TNS Gallups undersökning är en webbundersökning med 1 031 personer under perioden 30 januari – 6 februari 2006. Följande fråga ställdes: ”Vad tror du ungefär att det är för prisskillnad mellan de bensinbolag som har högst respektive lägst bensinpris?” Svarsandelarna blev som följer: 0-25 öre: 34 procent 26-50 öre: 27 procent 51-75 öre: 9 procent 76-100 öre: 16 procent 101-150 öre: 8 procent Mer än 151 öre: 7 procent För ytterligare information, kontakta: Henrik Sidén, Chef privatmarknad Statoil Detaljhandel: 08-429 61 67, 070-429 61 67, henrik.siden@statoil.com Nicholas Källsäter, drivmedelsansvarig Statoil Detaljhandel: 08-429 66 48, 070-429 66 48, nicholas.kallsater@statoil.com Vivianne Habra, informatör Statoil: 08-429 64 18, 070-429 64 18, vivianne.habra@statoil.com Statoil Detaljhandel AB ingår i en detaljhandelskedja som verkar i nio länder och ägs av Statoil ASA. I Sverige finns 600 försäljningsställen som driver verksamhet under varumärkena Statoil, ICA Express och 1-2-3. På våra fullservicestationer erbjuder vi drivmedel, snabbmat, livsmedel samt bil- och fritidsprodukter. Biluthyrning och biltvätt är andra stora verksamheter. Läs mer om E85 och vår miljösatsning på: www.statoil.se