Dags för sommardäck: Bilisterna kan spara 458 miljoner på rätt däcktryck

Dags för sommardäck: Bilisterna kan spara 458 miljoner på rätt däcktryck

Den 15 april är sista dagen att ta av dubbdäcken inför sommaren. Om alla bilister samtidigt passar på att kontrollera däcktrycket kan de tillsammans spara 458 miljoner kronor per år i minskad bränsleförbrukning. Besparingen blir extra stor med tanke på det höga drivmedelspriset. Dessutom minskar koldioxidutsläppen med mer än
80 000 ton koldioxid. Det visar beräkningar gjorda av Statoil.

– Rätt lufttryck i däcken är ett enkelt sätt att spara drivmedelskostnader och samtidigt minska sin klimatpåverkan, säger Helena Fornstedt, informationschef på Svenska Statoil.

Med rätt däcktryck drar bilen i genomsnitt 3 procent mindre bränsle. Att köra med för lågt däcktryck kostar därför en bilägare cirka 396 kronor extra om året i genomsnitt och ökar samtidigt bilens utsläpp med omkring 70 kilo koldioxid per år.

Den 15 april är sista dagen inför sommaren som det är tillåtet att köra med dubbdäck, så länge det inte råder vinterväglag. För att upprätthålla rätt lufttryck i däcken bör bilisterna i samband med däckbytet kontrollera däcktrycket. Att använda dubbdäck på sommarväglag sliter på vägarna, försämrar vägmiljön och leder också till mer partiklar.

– Bilen drar cirka tre till fem procent mer bränsle vid för lågt däcktryck. Ju högre drivmedelspris desto mer kan man som bilist spara på att ha rätt däcktryck. Därför bör man ta för vana att regelbundet kontrollera däcktrycket, helst vid varannan tankning, säger Helena Fornstedt.

Beräkningarna, som är utförda av Statoil, är baserade på stickprovsmätningar utförda av kampanjen Däckrazzia. Mätningarna visar att 27 procent av bilarna i Sverige körs med för lågt lufttryck i något av däcken och att två av tre bilister inte vet när de senast kollade däcktrycket. Däckrazzia utför årliga mätningar av bland annat däcktryck och mönsterdjup och är ett samarbete mellan Polisen, NTF, Bilprovningen, Däckbranschens Informationsråd och Trafikverket.

För ytterligare information, kontakta:
Helena Fornstedt, informationschef Svenska Statoil, 08-429 61 32, 070-429 61 32, email: shep@statoilfuelretail.com

Så här har vi räknat: Den genomsnittliga körsträckan per bil var under 2010 1292 mil/år och den genomsnittliga bränsleförbrukningen cirka 0,8 liter per mil. En besparing på tre procent minskar därmed bränsleförbrukningen med 1292*0,8*0,03 = 31 liter per år. Med ett genomsnittligt bensinpris på 12,97 kr/litern och ett dieselpris på 11,50 kr/litern under 2010 ger det – med den fördelning mellan bensin- och dieselbilar som rådde under 2010 – en genomsnittlig besparing på omkring 396 kronor för bilisten. En liter bensin ger utsläpp på 2,24 kilo koldioxid och en liter diesel 2,44 kilo koldioxid, vilket ger en genomsnittlig besparing på cirka 70 kilo per bilist. De aggregerade siffrorna om hur mycket som totalt kan sparas baseras på att 27 procent av bilarna i Sverige har för lågt däcktryck, enligt Däckrazzias mätningar, och att denna andel även gäller i den aktuella kommunen.

Svenska Statoil AB är en del av Statoil Fuel & Retail ASA och är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag med fokus på klimatet. Under 2009 hade Svenska Statoil en omsättning på cirka 35 miljarder kronor och 1 670 anställda. Verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle och gasol. I den svenska verksamheten ingår cirka 300 fullservicestationer och 400 automatstationer, cirka 200 av automatstationerna och 100 av fullservicestationerna är anpassade för tung trafik. Vårt nät av fullservicestationer finns över hela landet och erbjuder fräsch och näringsriktig snabbmat, biluthyrning, biltvätt, service, kunskap och ekologiska produkter. Statoil Lubricants utvecklar, producerar och säljer smörjoljor. För mer information om Svenska Statoil, se www.statoil.se