Argumenten mot att skaffa elbil blir färre och färre

Argumenten mot att skaffa elbil blir färre och färre

Möjligheten att ladda, inköpspriset, andrahandsvärdet och oro att inte kunna köra på samma sätt som med fossilbil längs vägarna är de vanligaste argumenten för att inte skaffa elbil. Men, sett över tre år har svenskarnas attityd förändrats rejält och allt färre ser några egentliga hinder mot att byta bort sin fossildrivna bil. Det visar en undersökning genomförd av Kantar Media på uppdrag av Circle K.

För tredje året i rad har Circle K ställt frågan om vilka argument svenska bilister har mot att skaffa elbil. Det vanligaste har alla år varit bristande laddningsmöjligheter hemma, på jobbet eller längs vägen. Så är det även i år, men det är tydligt att allt färre ser stora problem med just tillgången till laddning.

Tittar vi specifikt på laddning längs väg uppgav 55 procent 2022 detta som ett huvudargument mot ett byte, en siffra som sjönk till 44 procent 2023 och till 19 procent 2024. Även siffran som gäller avsaknad av laddning hemma har sjunkit stadigt, från 35 procent 2022 till 29 procent 2023 och 23 procent 2024.

- Det är jättekul att även de som inte kör elbil ännu tycks se hur snabbt utbyggnaden av publik laddning längs väg går. Huvuddelen av laddningen sker oftast i hemmet, men för långresan är laddning längs vägen förstås nödvändig. Vi har ökat antalet ultrasnabba laddare med nära 200 procent på bara ett år och vi fortsätter i samma höga takt, säger Jenni Alterling, Senior Manager E-mobility på Circle K.

Även elbilsägare verkar märka av den snabba utbyggnaden av laddinfrastrukturen längs väg. Upplevelsen av så kallad ”räckviddsångest”, det vill säga en oro för att inte kunna köra som vanligt på grund av osäker tillgång till laddning, har minskat. I en specifik undersökning riktad till de som redan kör elbil 2023 uppgav 36 procent att de inte upplevde någon oro alls och 35 procent att de upplevde viss oro. Motsvarande siffra 2024 är 41 procent för de som inte upplever någon oro och 33 procent viss oro.

- Resor med elbil kräver lite mer planering än traditionell tankning, men färre och färre ser det som ett stort problem. Vi har därför stort fokus på laddupplevelsen i stort, som hög laddhastighet och enkla betalningslösningar, men kanske framförallt att erbjuda en trevlig miljö för pausen, såväl i som utanför butikerna, fortsätter Alterling.

Det högre inköpspriset för elbilar har över de senaste tre åren varit det andra vanligaste argumentet mot ett byte. 2022 uppgav 65 procent detta som ett argument för att avstå byte till elbil, en siffra som sjönk till 58 procent 2023 till rejält lägre 28 procent 2024.

Undersökningen, som varje år omfattat över 3000 personer spridda över landet, visar att argumenten mot ett byte börjar tryta överlag. Bland annat uppgav 36 procent 2022 att elbilar fungerar dåligt i kyla, en siffra som sjunkit till 28 procent 2023 och 7 procent 2024. På samma sätt uppgavs ett sämre andrahandsvärde på elbilar som ett argument av sex procent 2023 och endast en procent 2024.

- Jag tror förklaringen är att vi både har höjt kunskapsnivå och acceptans för elbilar i samhället i stort. I takt med att vi ser fler och fler längs våra vägar förstår vi att bytet fungerar för de flesta. En viktig insikt om vi ska ha en chans att nå de mål som satts upp för framtiden, avslutar Jenni Alterling.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 1–12 mars 2024. Totalt intervjuades 3121 personer i åldern 18–79 år, som har körkort och kör ett fordon med fossilt bränsle. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Vi har ca 760 drivmedelsstationer anpassade för både personbilar och tung trafik. Av dessa är nästan 300 fullservicestationer. Vi erbjuder hela bredden av drivmedelsprodukter – oavsett vilken motor bilen drivs av – och vi bygger ultrasnabba laddare i högt tempo över hela Sverige, för såväl personbilar som lastbilar. Dessutom serverar vi god mat med något för alla smaker och ekologiskt och rättvisemärkt kaffe. Vi har biluthyrning med brett utbud, biltvättar som renar och återanvänder nästan allt vatten och branschens mest prisbelönta korvsortiment. Vi gör det enkelt att vara på väg.

Om Alimentation Couche-Tard Inc.
    Couche-Tard is a global leader in convenience and fuel retail, operating in 24 countries and territories, with more than 14 000 stores, of which approximately 10 700 offer road transportation fuel. With its well-known Couche-Tard and Circle K banners, it is one of the largest independent convenience store operators in the United States and it is a leader in the convenience store industry and road transportation fuel retail in Canada, Scandinavia, the Baltics, as well as in Ireland. It also has an important presence in Poland and Hong Kong SAR. Approximately 122 000 people are employed throughout its network.

For more information on Alimentation Couche-Tard Inc. or to consult its annual Consolidated Financial Statements and Management Discussion and Analysis, please visit: http://corpo.couche‑tard.com.

11 nya laddstationer för tung trafik

Circle K ökar hastigheten; öppnar ytterligare 11 laddstationer för tung trafik

Circle K har banat vägen för laddning av tunga fordon i över två år. Med de 11 nya stationerna som nu öppnas täcker man stora delar av E6, E4 och E 20. Kedjan siktar därmed på att bli den första att bli klar med de stationer som man fått beviljat stöd för av Energimyndigheten. På bara två år har Circle K byggt och öppnat 26 stationer med totalt 102 laddplatser anpassade för tunga fordon.

Det efterfrågas fler riktigt snabba laddare och det behövs ett större fokus på kortare laddtider för att möta framtida krav.

Antal laddare längs väg allt mindre problem – men laddhastigheten måste upp

Elbilsägare i Sverige har inga problem att hitta laddning längs väg och det upplevs sällan vara köer för att ladda. Men det är tydligt att det efterfrågas fler riktigt snabba laddare och det behövs ett större fokus på kortare laddtider för att möta framtida krav. Detta enligt Circle K:s senaste undersökning bland landets elbilsförare via Kantar Media.
    Ett vanligt argument mot att skaffa elbil ä