Konsultföretagen med flest kvinnor

Högt upp på många konsultbolags agenda står strävan efter en jämlik fördelning av antalet kvinnor och män bland medarbetarna. Flera konsultbolag har också många goda initiativ. Men vilka konsultbolag har egentligen lyckats rekrytera flest kvinnor? Vi gick igenom de senaste årsredovisningarna för att titta på det totala utfallet men också för att granska hur styrelsesammansättningarna ser ut med avseende på andel kvinnor.

Att kvinnorna är i minoritet är dock inte så konstigt. Av de som tog civilingenjörsexamen från KTH under 2015 var endast 29 procent kvinnor och bland högskoleingenjörer ynka 23 procent. Det börjar dock bli en större andel kvinnliga studenter inom dessa studieområden. Av de som började förra året var 33 procent kvinnor på civilingenjörs-, arkitekt- och högskoleingenjörsutbildningarna.

Frontit och Beamon har högst andel kvinnor

Tittar vi på siffrorna för it-, management- och teknikkonsultföretagen syns en svag förbättring av andelen kvinnor jämfört med föregående år. Störst andel kvinnor har Frontit med 48 procent samt Beamon People med 45 procent. Tätt efter kommer BTS Group med 44 procent och Norconsult med 40 procent.

Bland de större bolagen är det Tyréns och WSP som lyckas locka flest.

Tittar vi på styrelsesidan är det bara Sweco som kan stoltsera med en helt jämlik styrelse. Flera bolag saknar fortfarande kvinnliga representanter i styrelsen.

Editerad 20160423: Frontit har nu kommit in med sina siffror texten är därför uppdaterad.

Många goda initiativ

Det märks att jämlikhetsfrågan är central hos många bolag. ÅF har exempelvis som mål att vara 30 procent kvinnor till år 2020. Något som definitivt märks i årsredovisningen då ordet ”kvinnor” nämns 38 gånger, betydligt oftare än i andra företags årsredovisningar. För att nå målet anställs exempelvis bara kvinnor under oktober månad.

Många bolag är dessutom med i TechEq-initiativet, som strävare efter en jämnare fördelning och dessutom vågar räkna andelen kvinnor på olika nivåer inom företagen.

Det finns även en hel del privata alternativ, exempelvis Womengineer, som strävar efter att år 2030 examinera lika många kvinnliga som manliga ingenjörer. Det börjar även poppa upp konferenser som riktar sig till kvinnor, exempelvis Women in Tech. Det är också värt att nämna att Omegapoint anordnar en studentkonferens. I år är fler än hälften av deltagarna kvinnor.

Andra exempel är Netlight som driver The Code Pub, ett nätverk för kvinnor som är intresserade av IT.

Sigma Group prioriterar kvinnor vid chefsutnämningar och är dessutom huvudsponsor för Pink Programming samt har ett eget kvinnligt nätverk. I Sigma Technology, en del av gruppen, är 32% kvinnor.

Acando har högst målsättning

Det företag som är mest ambitiöst i sin målsättning kring jämlikhet torde varaAcando. Bolaget har som mål att till år 2020 vara Sveriges mest jämställda konsultbolag med ambitionen att nå 50/50-fördelning mellan kvinnor och män på samtliga nivåer inom bolaget. I organisationen har de flera initiativ, som Acando Diversity Challenge, Womentor samt Amazing Leadership Program.

Hur ökar du andelen kvinnor?

Under våren har vi haft flera gästskribenter som har bloggat inom ämnet och som vi gärna lyfter fram;

Statistik över andelen kvinnor

Hela listan hittar du här - Konsultföretagen med flest kvinnor 2016

Cinode - utvecklar ett nischat affärsstöd för konsultföretag

Konsulter är hjältar som förtjänar de bästa verktygen. Därför har vi på Cinode tagit fram Talent Connect och Talent Business – en nischad molntjänst för konsultbolag.

Samtliga inom Cinode har själva varit konsulter, säljare och chefer. Vi vet hur frustrerande det är att arbeta med word-profiler, manuella beläggningsmatriser och krångliga tidsrapporteringssystem. De problem som finns inom konsultbranschen har vi gjort till vår uppgift att lösa.

Vår passion är att förenkla det dagliga arbetet för alla inom konsultbranschen.

Flest konsult-vd:ar från Capgemini och CGI (Infographic)

Ska du bli vd för ett konsultbolag i Sverige är Capgemini och CGI en bra start. Av de nuvarande vd:arna kommer flest från dessa bolag. Att it-konsulter byter bolag är vanligt och speciellt nu när det råder brist på kompetens och marknaden är god. Men detta gäller också i allra högsta grad för vd-rollen. De flesta konsult-vd:arna har tidigare arbetat för ett annat it-konsultbolag.

Vad gör du för att bidra till en bättre balans mellan kvinnor och män på ditt konsultbolag?

Att få in fler kvinnor till tekniska områden är inte bara viktigt för företagskulturen. Det är också betydelsefullt för att kvinnors värderingar och synsätt ska genomsyra tekniken. Människor pratar med mig varje dag om hur värdefullt det är att vi blir fler kvinnor inom teknikbranschen. Jag passar då på att fråga ”vad gör du för att bidra till en bättre balans?” Svaret blir då oftast ”ingenting”.