Därför ökar antalet små konsultbolag

De börsnoterade bolagen krymper, samtidigt blir egenkonsulterna och de mindre konsultbolagen fler. Hur ser tendenserna ut och vad är det som driver utvecklingen?

Just nu sker en förändring på arbetsmarknaden. Stora bolag tappar sin lyskraft, samtidigt väljer allt fler att starta eget eller arbeta på mindre bolag. Läs hela inlägget till Därför ökar antalet små konsultbolag

• konsultbranschen

Nytt Whitepaper: Talent Management i konsultföretag - 8 framgångsfaktorer för ökad lönsamhet

Mindre administration, effektivare försäljning och mer engagerade medarbetare. Idag saknar många konsultföretag en smidig hantering av medarbetarnas kompetenser och tillgänglighet. Sammanställning av konsultprofiler, beläggningsplanering och uppföljning hanteras oftast manuellt. Nu är det dags att ta ett helhetsgrepp över kompetensen så att konsulter, chefer och säljare gynnas.

"Bolagen som trotsar prispressen" - Konsultnyheter vecka 10

Sweco hamnar på fjärde plats när civilingenjörsstudenter själva får ranka sina framtida arbetsgivare i Universums nya Företagsbarometer. Länk. Dynabyte, Appendo och Sucaba har trotsat prispressen genom att agera utifrån tre olika strategier...

Konsultbolagen ökar sina rörelsemarginaler under första kvartalet

Konsultbolagens rapporter för det första kvartalet 2014 är nu klara. Vi har sammanställt siffrorna och tittat närmare på hur bolagen ser på marknaden. 12 av 17 konsultbolag har ökat sina rörelsemarginaler jämfört med föregående år. En del har att göra med tidigare kostnadsminskningar, som Tieto. Men många har även ökat beläggningsgraden.

Pågår det ett strukturskifte i konsultbranschen?

Är det dags för konsultbolagen att slänga sig på telefonen och ringa fler kunder, intensifiera marknadsarbetet och öka rekryteringsbonusarna? Det har ju fungerat förut så varför inte nu?

Arbetskostnaderna för IT-konsulter har stigit med 59 procent sedan 1999

Arbetskostnaderna för en konsult ökade med 2,4 procent senaste året, jämfört med 2,9 procent under 2012. Samtidigt har IT-konsulternas löner stigit långsammare än andra tjänstesektorers. Detta visar de senaste publicerade siffrorna för IT-konsultindex som kom i förra veckan.

Därför är det ont om kvinnor inom IT och teknik

Det är ont om kvinnor i teknik- och IT-branschen. Färsk statistik från Expert Market visar att kvinnor utgör minoritet inom dessa ämnen redan på gymnasiet. Andelen kvinnor i ämnena naturvetenskap, matte och IT når en knappa 31 procent och inom teknik är siffran så låg som 9 procent.

"Förlegat att betala IT-konsulter per timme"

Varför fortsätter IT-branschen att ta betalt per timme? IT-leverantörer har problem med att timdebiteringen inte har ökat de senaste åren trots att lönekostnaden, som är den största kostnadsposten, ökar år efter år.

Är ditt konsultbolag redo för innovationsekonomin?

Förändrade förutsättningar föder nya modeller. Detta gäller förstås även inom företagsstyrning. Under det senaste seklet har managementmodeller kontinuerligt förändrats och förbättrats. Allt för att företag ska växa och stärka sin konkurrenskraft.

Därför köper Acando Connecta

Acando köper konkurrenten Connecta. Budet presenterades den 9 juni och efter klartecken från Konkurrensverket och rekommendation från Connecta-styrelsen har Acando lyckats uppnå ett ägarskap på mer än 90 procent. Ett av de största uppköpen inom it-konsultbranschen på senare år är därmed ett faktum.

Dela - det nya sättet att sälja att sälja konsulter

Uber, AirBnb – saker och ting delas oftare nu för tiden, inte sant? Mellanhänder består men de som blir kvar när branscher vänds upp och ner tvingas upp i värdekedjan; antingen genom att aggregera det som säljs på ett smart sätt och tjäna pengar på översikt och jämförbarhet.

Konsultbolagens förvärv under de senaste 15 månaderna

Boksluten för de svenska börsnoterade bolagen visar att många av konsultbolagen har minskat sin personalstyrka. De företag som trots allt ökade antalet medarbetare har till största del gjort det genom förvärv. Vi har också sett att de mindre konsultbolagen blir allt fler medan de större har haft svårare att växaorgansikt och då är förvärv en möjlighet att behålla tillväxten.