6 påskägg för dig som arbetar i konsultföretag

Om du arbetar som säljare eller chef i ett konsultföretag vet du hur mycket tid det krävs för att svara på en förfrågan. Rätt konsult ska hittas utifrån kompetenser och tillgänglighet. Och profilen ska tweakas mot uppdraget.

I de flesta bolag används antingen konsultprofiler i Word- och/eller pdf-format eller ett intranät som exempelvis Sharepoint. Men med dessa verktyg är det svårt att hålla ordning, uppdatera profilerna och sökbarheten är låg. Ja, problemen är många.

Men håll ut - vi presenterar 6 goda påskägg som gör din arbetsdag betydligt lättare och roligare.

Läs hela inlägget om 6 påskägg för dig som arbetar i konsultföretag

5 tips som får ditt konsultbolag att växa snabbare

Vilka möjligheter har konsultbolag att påverka sina tillväxtkrafter? Snabbväxarna är företag som växer minst 25 procent per år över sju bokslut (Ahrens Tillväxtlista). De dubblerar sin omsättning vart tredje år, är lönsamma, uthålliga och växer av egen kraft. Hur kan detta vara möjligt? Forskning och erfarenheter från...

Så leder du andra i ditt konsultbolag

När du arbetar som ledare i ett konsultbolag har du ett antal intressenter runt omkring dig. Du behöver ta hänsyn till samtliga intressenter för att få till helheten. Och min uppmaning för att lyckas med ledarskap i konsultbolag är just att tänka på helheten. Ett framgångsrikt sätt som jag själv använt, både i ledarskap och i styrelsesammanhang, är en så kallad 360-mätning.

Värdet av konsulter - i det digitala

​Digitaliseringen förändrar konsultbranschen i grunden. Ny teknologi, nya aktörer och förändrat kundbeteende påverkar konsultbranschen. I ökad omfattning definierar kunden numera själv behov, lösning och projektupplägg för att sedan ta in projektresurser när allt är klappat och klart. I det ”nya normala” är det svårare än någonsin att vara med tidigt i processen.