Svenska Skidförbundet väljer Storhogna Högfjällshotell & Spa

Svenska Skidförbundet väljer Storhogna Högfjällshotell & Spa

Storhogna Högfjällshotell startar säsongen med elitsatsande skidjuniorer. Totalt kommer 120 deltagare för att lägga grunden för vinterns längdskidåkning. “Vi tycker att det är fantastiskt roligt att arrangera årets elitläger”, berättar Anna Hansson, platschef på Storhogna Högfjällshotell & Spa.

Storhogna Högfjällshotell drar igång säsongen med inga mindre än Svenska skidförbundets elitsatsande juniorer. Mellan 1-6:e augusti kommer 120 deltagare till hotellet för ett tufft men roligt träningsläger.

- ”Vi tycker att det är fantastiskt roligt att arrangera Elitlägret! Boendet är nu fyllt till sista plats och intresset har varit väldigt stort”, berättar Anna Hansson, platschef på Storhogna Högfjällshotell & Spa.

Svenska Skidförbundet vill utöka satsningen på sina talanger och en del i det är att ha fler lägerdagar och högre kvalitet. Bland annat genom att använda sig av den specialkunskap som finns inom svensk längdåkning.

Storhognas natur och miljö är utmärkt för utmanande utomhusaktiviteter. En varierande fjällterräng med bland annat en snabb stigning upp på kalfjället ger utrymme för krävande träning och olika tempoväxlingar. Träningen lägger grunden för vinterns längdskidåkning.

- ”Vår källarmästare laddar med näringsrika menyer till deltagarna”, fortsätter Anna Hansson. ”Eftersom träningstiden är mellan 4-5 timmar om dagen behöver det sammanlagda intaget av kalorier ligga på en nivå av 5000 kcal per dag, jämfört med det normala som ligger på mellan 2000-2500 kcal”.

Efter en dags intensiv träning har deltagarna möjlighet att varva ner med en simtur i Storhognas egna härliga pool, lite stretching i wellnessrummet eller kanske en avkopplande bastu.

”Vi hoppas att denna form av läger kommer ge vårt juniorlandslag en bra start på det nya träningsåret och flera medaljplatser i kommande tävlingar. Det här är också ett utmärkt tillfälle för inspiration till kommande grupper och gäster som har intresse av Storhognaläger”, avslutar Anna Hansson.