Storhogna - Ett Högfjällshotell med genuin och fjällnära matkultur

Storhogna - Ett Högfjällshotell med genuin och fjällnära matkultur

StorhognaHögfjällshotell & Spa värnar om det lokala och närproducerade

Storhogna Högfjällshotell & Spavärnar om det lokala och vill så långt det är möjligt servera mat som ärfjällinspirerad. De lokala delikatesserna från närområdet är mer änvärda att upplevas. Närmsta granne, Klövsjöby, är utsedd till Sveriges vackraste by och tack vare sin historia finns deten långt utvecklad matkultur. Därfinns ett lokalt mejeri som tillverkar bl.a. ”Storhognaosten”, eget bryggerimed sin Klövsjö-öl och ett Stenugnsbageri med hembakta läckerheter.

Köttfrån frigående fjällkor

Christer Morlind, är hotellets receptionist sedan1984, men även mångsyssslare. När han inte är på hotellet, arrangerar hanvesselturer på fjället och driver en gård där ca 15 frigående fjällkor finns ibesättningen. Fjällkon är en lantrasko, en lättrörlig,intelligent och social ko med unika egenskaper som behövs i ett framtidamiljövänligt, resurssnålt lantbruk. Familjen Morlinds släktgård är ett av få fäbodställeni närområdet som fortfarande har djurhållning på sommaren. Fjällkorna är alltså utegångsdjursom går på fritt fäbodbete under sommaren, med fri tillgång till ensilage undervintern och bete övrig tid. Det ger ett kött med låg tillväxt, men smakrikareoch nyttigare. Kött som under hösten funnits på hotellets meny och avnjutits påplats.

Storhogna haren egen ost
Storhogna har sedan 2011 den äran att ha en ost uppkallad efter sig. Det ärKullens Gårdsmejeri i grannbyn Klövsjö som tagit fram denna ost och döpt dentill "Storhogna". Osten är en grynpipig kittost gjord på komjölk somär lagrad ca 1 år och därefter doppad i gult vax.

”Efteren strykande åtgång under 2012 och en viss leveranstid finns nu osten åter ilager. Den här omgången finns det 100 kg, vilket är mycket ost som kommer räckalänge”, berättar LeifEngman, som driver Kullens Gårdsmejeri.

Ett hotellmed mattraditioner

Ett av debästa sätten att bekanta sig med den lokala mat- och restaurangkulturen är attpröva på den klassiska 3-rättersmenyn, som tillagas av säsongens bästa råvaroroch serveras i restaurangen. Menyn har sammanställts med respekt förmattraditionerna och bygger på delikata och rena smaker samt närproduceraderåvaror. Det är kökschefen Peter Dahlbäck, som tillsammans med sin sambo ErikaKluge, tillika hotellets sommelier, tar fram menyer och passande viner för attge en komplett smakupplevelse.

Fjällnära matupplevelser

På Storhogna kombinerassmaknjutningarna med spännande upplevelser. Du kan även själv uppleva huringredienserna till din egen middag framtas genom att fiska, jaga, plocka bäreller svamp. Restaurangupplevelsen är speciell och hör inte till den mesttraditionella, eller vad sägs om att avnjuta middagen i hotellets prunkandevinterträdgård med en porlande bäck där det simmar riktiga foreller från Börtnan? Eller att samla kollegorna fören läcker och energigivande måltid i en mysig våffelstuga 3,5 km upp påkalfjället, eller mitt i orörd natur i någon av de genuina fäbodarna.