Foto: Andreas Sandin

SM I MOUNTAINBIKE TILL FRÖSÖ PARK

Svenska Cykelförbundet har lämnat det glada beskedet att Östersund och Frösö Park blir plats för 2018 och 2019 års Mountainbike SM. 2018 kommer tävlingen att arrangeras den 19-22 juli och tävlingsarenan kommer att finnas på Frösö Park.

Cykelintresset har exploderat de sista tio åren och intresset för mountainbike har inte blivit mindre efter Jenny Rissveds OS-guld i XCO (cross country). När SM i Mountainbike går av stapeln 2018 kommer Frösö IF att stå som arrangör. Banans start och mål kommer att ligga vid Quality Hotel Frösö Park och gå längs kuperade stigar med rejäla utmaningar och en fantastisk Jämtländsk siluett av fjäll, sjö och skog. Publikområdet kring Frösö Park är väl lämpat och kommer att anpassas för att bjuda in till en rejäl cykelfest.

- Vi är otroligt stolta och glada över att Svenska Cykelförbundet väljer att lägga sitt SM på Frösö Park, dessutom två år i rad. För hotellet och hela områdets sportprofil är det naturligtvis jackpott. Det här ger oss en rejält skjuts framåt i vår ambition att göra Frösö Park till ett nav för all form av cykling för våra lokala och långväga gäster säger Björn Hemmingsson, vd, Quality Hotel Frösö Park

- Det är fantastiskt roligt att Östersund får arrangera SM i MTB 2018 och 2019. Vi har en tradition att få stå värd för stora vintermästerskap så att nu få visa att Östersund fungerar utmärkt för tävlingar på barmark känns väldigt bra. Jag är naturligtvis tacksam för det arbete som Frösö Park och Frösö IF lagt ner för att få dessa tävlingar till Östersund säger AnnSofie Andersson, Ordförande, Kommunstyrelsen Östersund

- Det är så kul att Östersund nu satsar på MTB med en riktig mästerskapsbana. Att tävlingarna kommer att bli bra är vi helt trygga med då arrangörskompetensen bevisas återkommande i så många olika idrotter, säger Anders Bromée, tävlingsansvarig på Svenska Cykelförbundet

Fakta kring Mountainbike SM (XCO/XCE/XCM)

Datum: 29:e helgen varje år, 2018 19-22 juli

Arrangör 2018: Frösö IF i samarbete med Svenska Cykelförbundet

Plats: Frösö Park på Frösön, Östersund, Jämtland

Tävlingsdiscipliner och så här går det till

XCO – I denna disciplin startar man klassvis och kör ett förutbestämt antal varv på en rundbana som är ca 4-6 km. Tekniska svårigheter i form av stenkistor, hopp, dropp, m.m. förekommer. Banan utformas önskvärt som en treklöver där cyklisterna kan ses vid flertalet tillfällen.

XCE – Sprinten fungerar likadant som längdskidåkarnas variant, med den skillnaden att cyklisterna startar 4 och 4 i heaten istället för 6 st varje heat som på skidåkning. De 2 första går vidare till nästa heat. Banorna mäter mellan 500 till 1000 m.

XCR – Cross Country Team Relay. Laget består av fyra cyklister i olika klasser, samtliga kör ett banvarv var.