Plupp firar 60 år på Storhogna Högfjällshotell & Spa

Plupp firar 60 år på Storhogna Högfjällshotell & Spa

I år firar barnboksfiguren Plupp 60 år och på Storhogna Högfjällshotell & Spa uppmärksammas detta med pompa och ståt under höstlovet. Plupp är sedan 2013 hotellets maskot och den lilla figuren med blått hår och röd näsa finns synlig både på hotellet, i Spa avdelningen och ute på fjället.

Plupp bor enligt historien i en torvkåta långt uppe i norr vid sjön Blåvattnet, men dyker allt som oftast upp på Storhogna Högfjällshotell & Spa. Med sina vänner hermelinen Hermelin och lämmeln Lämmel hittar Plupp på upptåg och äventyr för alla barn inne på hotellet och utomhus i naturen.

I år var det 60 år sedan den allra första boken om Plupp kom ut. Barnboksförfattaren Inga Borg debuterade som bilderboksförfattare 1955 med Plupp och renarna. Sedan dess har hon skrivit och illustrerat 24 bilderböcker om Plupp.

Jubileumsåret uppmärksammar Storhogna Högfjällshotell & Spa genom att Bokförlaget Opal finns på plats;

- Vi på Bokförlaget Opal ser fram emot en helg på Storhogna Högfjällshotell & Spa för att fira Plupp som fyller 60 år, berättar Hanna Smedberg, PR- och informationsansvarig på Bokförlaget Opal.

- Vår förhoppning är att ännu fler barn (gamla som unga egentligen) ska få upptäcka Plupp på nytt! Att få ta del Plupps värld och livet bland djur och natur i Sveriges nordligare delar. Under helgen kommer vi bland annat att visa en del av de böcker som Inga Borg skrivit om Plupp. Vi kommer ha en Plupptävling där barnen kan vinna fina priser, de barn som går tipspromenaden får en liten present! Och vi har självklart sagostund i Plupps Kåta!, avslutar Hanna Smedberg.

- Utöver det finns det massor av olika Pluppinspirerade aktiviteter för alla barn, allt från Plupps tipsrunda, Plupps stora familjeutmaning, och till slut finalen på lördag då Plupp bjuder alla barn på tårta! Plupps närvaro syns och finns alltid på hotellet och vår maskot är en stor barnfavorit, berättar Anna Hansson, platschef Storhogna Högfjällshotell & Spa.

Plupp är enligt sagan en ”osynling” det vill säga, syns inte för människor men kan tala med djur. Plupp är varken en han eller en hon enligt Inga Borg, som ville göra en barnboksfigur som både flickor och pojkar kunde identifiera sig med.

Fler Pluppaktiviteter under höstlovet;
- Lek vid Plupps Kåta
- Sagostund vid Plupps Kåta, varje morgon kl 09.00
- Plupps Bokbord, på plats hela helgen
- Plupps Tipsrunda, 30-31/10 kl 10.00.
- Plupps Skattjakt, 30/10 kl 14.
- Plupps Familjeutmaning – Lagtävling för hela familjen, 31/10 kl 13.00
- Plupp bjuder alla barn på tårta, 31/10 kl 15.30.

För mer information, kontakta;
Anna Hansson, platschef, anna.hansson@storhogna.com eller 0767-873583