Nytt landmärke på Storhogna Högfjällshotell & Spa

Nytt landmärke på Storhogna Högfjällshotell & Spa

Årets stora tillskott på Storhogna Högfjällshotell & Spa – den nya Fjällbastun står färdig. Ett vackert timrat hus på nästan 200 kvm med vedeldad bastu, relax och utomhusbubbelpool ihop med kallkälla. I helgen slår Fjällbastun upp dörrarna för gäster och blir nytt landmärke i Storhogna.

Den 14e februari i år brann den mycket uppskattade och saknade Fjällbastun, på Storhogna Högfjällshotell & Spa ner. Mittemot hotellet, strax nedanför fjället, har det under hösten vuxit fram en ny Fjällbastu. Ett vackert timrat hus på nästan 200 kvm med vedeldad bastu, relax och utomhusbubbelpool ihop med kallkälla.

Beslutet att bygga en ny och uppgraderad version av fjällbastun tog inte lång tid. I april började första ritningarna ta form, från början med en förhoppning om två våningar – som avslogs. Innan sommaren var en 197 kvm stor Fjällbastu färdigritad och klar att byggas. Efter flera månader står nu nya Fjällbastun färdig med planerad invigning den 18 december.

”Fjällbastun blir ett tillskott för såväl privatgäst som för konferensgrupper samt stugägare som besöker vårt hotell,” berättar Charlotte Mannerson, VD på Storhogna Högfjällshotell & Spa. ”Tillskottet kan bestå utav en trevlig gemenskap kring en bastustund, ett bra möte, en mindre konferens eller en avslappnad middagsmiljö framför spisen, i en fjällnära upplevelse med naturen inpå knuten”, fortsätter Charlotte Mannerson.

Grunden gjöts i slutet av augusti, ungefär samtidigt började Wagenius Bygg timra det som skulle komma bli nya Fjällbastun – det nya landmärket i Storhogna.

”Fjällbastun är handtimrad och traditionellt byggd efter en flera hundra år gammal hantverkskonst med yxa och såg. Tekniken att sammanfoga stockar horisontellt på varandra med så kallade ”knutar” i hörnen har använts i Sverige sedan 1200-talet,” förklarar Patrik Wagenius från Wagenius Bygg.

Innanför dessa vackert timrade väggar finns en gedigen relaxavdelning med öppen spis, soffgrupp och konferenshörna där upp till 15 personer kan konferera – eller äta middag. Inredningen är i klassisk fjällstil med moderna inslag. Den vedeldade bastun är u-formad och har fönster med vy ut mot fjället. I anslutning till bastun finns omklädningsrum med dusch för damer och herrar. Utomhus väntar en varm bubbelpool och en kallkälla – för ett uppfriskande dopp.

”Den nya Fjällbastun ligger som tidigare, i anslutning till hotellet med möjlighet att hyra för sällskap och grupper som vill göra något gemensamt i en avskild, lugn och energigivande miljö”, avslutar Charlotte Mannerson.

På Storhogna Högfjällshotell & Spa är det högsäsong från mitten av december och framåt. I dagsläget finns det ca 2 dm snö, preparerade längdspår och slalombackarna i området är på gång att pistas med förhoppning att öppna innan jul. Hotellet har fullbokat under nyår och trettonhelg men det finns några rum lediga för den som vill fira jul i fjällen.

Text & Bild: Nina Treschow