Längdåkningspremiär på Storhogna

Längdåkningspremiär på Storhogna

Snön har kommit och kylan är här för att stanna. Nu drar skidsäsongen igång och det finns nypreparerade spår vid Storhogna Högfjällshotell & Spa sedan i söndags.

”Det är roligt att kunna erbjuda så fina förutsättningar förlängdåkning så tidigt på säsongen, trots den relativt milda hösten. Vårsatsning på tidig snö tillsammans med våra naturlig förutsättning att viligger högt upp på fjället gör att vi ofta har längdspåren preparerade från ochmed slutet på oktober”, förklarar Anna Hansson, platschef på StorhognaHöfjällshotell & Spa.

Storhogna Högfjällshotell & Spa är Vasaloppscertifieradesedan 2006, vilket innebär att anläggningens längskidskola med instruktörerhåller toppklass, att skidverkstaden har kunskap och erfarenhet att prepareraskidor på tävlingsnivå och att det erbjuds ett stort utbud av längdspår för alla kategorier av åkare.

Sedan i söndags är Storhognas spårcentral öppen mednypreparerade spår på 3km, 5 km och 8 km.

”Det är i dagsläget klassiska spår som gäller och blå extrapå fästet rekommenderas. Vår sportchef Krister Hallberg, har gjort ettkanonjobb med snö och spårkälke. Finast är tvåkilometers slingan längst upp!”,förklarar Anna Hansson.

Förutom längdspåren har också Vemdalsskalet öppet en del avsina backar för den slalomsugne. För den paussugne serveras det alltid lunchmellan 12-14 på Storhogna Högfjällshotell, eller varför inte avslutaträningspasset med ett dopp i poolen?