Kvinnligt entreprenörskap lyfts fram i samband med tjejhelg på Storhogna Högfjällshotell & Spa

Storhogna Högfjällshotell & Spa bjuder under hösten in sina gäster till en inspirerande tjejhelg där flera motivationshöjande aktiviteter erbjuds. Samtidigt passar hotellet på att främja kvinnors företagande och lyfta fram den lokala entreprenörsandan i Vemdalen med omnejd.

”Vi vill under tjejhelgen passa på att uppmärksamma kvinnors entreprenörskap och speciellt uppmuntra de företagskvinnor vi har i närområdet att driva och utveckla företag”, berättar Anna Hansson, platschef på Storhogna Högfjällshotell & Spa.

Eftersom långa fysiska avstånd hämmar möjligheten till regelbunden kontakt bidrar Storhogna Högfjällshotell & Spa till gemensamma kontaktytor. Många kvinnliga entreprenörer kommer och ställer ut, informerar och ger tips.

”Detta är ett utmärkt sätt att träffa andra drivna entreprenörer, vi passar på att lyfta fram det vi gör. Framför allt att mycket går att köpa lokalt och inte bara via nätet”, fortsätter Caroline Fredin, grundare av VDLN Design, en inrednings- och presentbutik i Vemdalen.

En sådan stimulans är av stor betydelse och gör att nätverk och mentorskap lättare bildas. Regelbundna gemensamma aktiviteter kan bidra till att fler företag utvecklas av kvinnor vilket dessutom skapar förnyelse i närområdena.

”För oss är det jättebra att träffas och kunna bilda nätverk”, berättar Sara Backlund, som driver modebutiken Saffran i Sveg. ”Vi får inspiration, tips och råd från kvinnor med liknande erfarenheter. Dessutom får vi möjlighet att träffa våra kunder på plats”

Under helgen erbjuds alla gäster olika aktiviteter så som varierade träningspass och föreläsningar. Placering och prestation är inte det viktiga utan inre välbefinnande och att kunna komma ifrån vardagens alla måsten.

Höstens tjejhelg går av stapeln 12-13/10 och hotellet förbereder med aktiviteter, utställare och goda menyer.