Åk en mil - vinn en bil, anordnas för fjärde året i rad och bland deltagarna finns allt ifrån glada motionärer till landslagsåkare som Frida Karlsson och Ebba Andersson.

Jämtlands största skidlopp och familjefest

2016 drog Åsarnas IK tillsammans med Storhogna Högfjällshotell & Spa igång längdtävlingen Åk en mil – vinn en bil. Den seglade med en gång upp som en av Sveriges största längdtävlingar och Destination Vemdalens i särklass största event. På Långfredagen är dags igen – för fjärde året i rad.

Tävlingsspåret Högfjällsrundan är ett spår på en mil som ligger på fjällplatån utanför dörren för Storhogna Högfjällshotell & Spa. En lätt kuperad bana, med fantastiska vyer, som bjuder in till en tävling där hela familjen kan delta. Arrangörerna räknar med över 2 000 deltagare. Men tävlingen lockar också flera landslagsstjärnor och i potten finns det stora dragplåstret – en WW Alltrack som lottas ut bland alla de som gått i mål.

– Frida Karlsson och Ebba Andersson är några av de landslagstjärnor som kommer till start, berättar tävlingsledare Thomas Wassberg från Åsarna IK.

Familjefest och välgörenhet
Storhogna Högfjällshotell & Spa tillsammans med Åsarna IK är arrangörer. Tävlingen är ett samarbete med Berners, Bris och Volkswagen. För varje anmälning donerar Volkswagen femtio kronor till organisationen BRIS. Ett par längdskidor som är signerade av de svenska VM-medaljörerna auktioneras också ut under eventet och hela behållningen går till BRIS.

– För Åsarnas IK är det här en stor och betydelsefull tävling. Vi är ett hundratal funktionärer och volontärer som ska se till att alla får riktigt bra förutsättningar. Vi har snö så det räcker och jobbar för att hålla spåren så fasta som möjligt i solskenet, avslutar Thomas Wassberg.

Redan från Skärtorsdagen öppnar Storhogna Högfjällshotell & Spa det stora evenemangstältet där vallaservice och nummerlappsutdelning finns på plats. På tävlingsdagen blir tältet en samlingspunkt med mat, dryck och underhållning av Mangobandet, för hela familjen.