Ett starkt år för Storhogna Högfjällshotell & Spa

Ett starkt år för Storhogna Högfjällshotell & Spa

Storhogna Högfjällshotell & Spa summerar en fantastisk säsong2013-2014. Med en ökad omsättning och beläggning, stark tillväxt och nöjdaregäster sammanfattar Storhogna Högfjällshotell & Spa sitt år. Fokus på atterbjuda en extra lång säsong, bästa service och ett brett utbud till såvälhotellgäst som externa stuggäster har givit resultat.

Antalgästnätter på Storhogna Högfjällshotell & Spa ökade med 6 % 2014 jämförtmed 2013 vilket motsvarar 2 % procentenheter mer än branschen i snitt. Det ärfrämst privatmarknaden som har varit starkare i år.

”Vi har en inarbetad, kompetent ochmålstyrd organisation som strävar efter att alltid ge genuin serviceglädje medhögsta kvalitet på ”Storhogna-vis””, berättar Charlotte Mannerson, VD på StorhognaHögfjällshotell & Spa, och menar att det är en del av förklaringen tillhotellets starka resultat.

Dettaihop med en strukturerad försäljning och den etablerade vetskapen om att undersäsong så har hotellet full verksamhet under de 10 månader det har öppet.

Gästerna visar att de dessutom ärnöjda med den upplevelse som de får då årets gästnöjdhet är högre än någonsintidigare. Många gäster är återkommande men det är också många nya. Glädjande äratt se att vi fått fler från närområdet som kommer som externa gäster, fortsätter Charlotte Mannerson.

Hotelletssatsning mot lokalmarknaden har givit fler externa gäster och resulterat i ökadomsättning för restaurang, spa och sport. När Krister Hallberg, sportchef påStorhogna Högfjällshotell & Spa summerar säsongen visar siffrorna attomsättningen för Sport & Skidskola stigit med 14 %, vilket hör ihop med denökade efterfrågan av privata skidlektioner som var 15 % fler än i fjol.

”Dels finns det en medvetenhet inärområdet om att vi står för god kvalitet! Våra skidlärare är professionellaoch har en bred kunskap som lockar. Dessutom är Destination Vemdalen stort ochdet har märkts att det varit många besökare som har kommit från Vemdalen,Björnriket och Klövsjö. Vi har även jobbat mycket med att informera,effektivisera och ”vara på hugget” för att ge den bästa servicen till våragäster”, berättarKrister Hallberg.

Extralång säsong

”Vi har en lång säsong, hela 10månader om året, som erbjuder spännande upplevelser vinter, vår, sommar och höst.Det är snösäkert från slutet på november till april ut! Att sedan kunna erbjudafantastiska vandringsleder, en otrolig vacker golfbana, fint fiske m.m undersommarmånaderna är jättekul!”, säger Krister Hallberg.

Som ettavstamp för vår sommarsäsong har det genomförts bland annat ett fjällöparlägeroch maj avsluta med en stor jubileumsfest för 450 deltagare. Nu stängerhotellet under juni och juli, vilket ger tid till renovering och semester tillvår året runt anställda personal - innan dess har nästa årsverksamhetsplan stakats ut . I augusti kickar säsongen igång med golftävling och nyttfjällöparläger!