Ida Östensson tar över som generalsekreterare på Child10 efter Jacob Flärdh.

Ida Östensson blir ny generalsekreterare på Child10

Efter dryga två år som chef för kommunikation och påverkan går Östensson vidare till att bli Child10:s generalsekreterare. Tidigare generalsekreterare Jacob Flärdh blir stiftelsens nya ordförande.

Child10 jobbar för att inga barn ska utsättas för betalda sexuella övergrepp. Organisationen grundades 2014 av Sara Damber och Sophie Stenbeck för att stödja gräsrotsorganisationer runtomkring i världen som möter och ger stöd till barn som utsatts för människohandel och andra former av kommersiell sexuell exploatering. Sedan 2019 är verksamheten en stiftelse som letts av Jacob Flärdh som generalsekreterare och Sara Damber som ordförande.

Ida Östensson rekryterades 2020 som chef för kommunikation och påverkan och har sedan dess genomfört flera uppmärksammade initiativ och kampanjer så som bland annat hyrflickvän.se och nyårslöftet.nu för att synliggöra hur män hittar nya sätt att exploatera barn. Nu tar Flärdh över ordföranderollen i stiftelsen och Östensson blir stiftelsens nya generalsekreterare.

– Jag är så glad att Ida Östensson blir ny Generalsekreterare för Child10. Ida har en helt unik förmåga att skapa samhällsförändring som verkligen gör skillnad. Att lämna över till Ida och bli vald som andra ordförande efter Child10:s banbrytande grundare Sara Damber är väldigt hedrande, och jag ser verkligen fram emot att nu fortsätta kunna leda och utveckla Child10:s otroligt viktiga arbete tillsammans med Ida, säger Jacob Flärdh.

Child10 har sedan grundandet 2014 samlat och stöttar upp emot 100 organisationer som på olika sätt arbetar mot människohandel och andra former av kommersiell sexuell exploatering av barn. Utöver det har organisationen etablerats internationellt och i samarbete med andra fått igenom flera lagförändringar och nya utredningar för att bättre skydda barn från övergrepp. Nu står Child10 inför nästa stora kliv då mycket arbete återstår för att inget barn ska kunna köpas och utsättas för sexuella övergrepp.

– När förövarna ständigt hittar nya metoder att exploatera barn behöver vi jobba ännu smartare och vi behöver bli ännu fler som deltar i arbetet med att bekämpa människohandel och andra betalda övergrepp mot barn. Med en blandning av ilska, glöd och hopp ser jag fram emot att tillsammans med personal och styrelse ta nästa steg för att barn aldrig ska kunna köpas, säger Ida Östensson.

Organisationsförändringarna träder i kraft februari 2023.

För frågor och intervjuförfrågningar:
      Ida Östensson, generalsekreterare Child10
      Mail: ida@child10.org Tel: 070 544 07 98

Om Ida Östensson, generalsekreterare Child10:
      Ida Östensson är grundare och ordförande till jämlikhetsstiftelsen Make Equal, medgrundare till samtyckesrörelsen Fatta, initiativtagare till #Killmiddag och aktuell med den uppmärksammade boken “Allt vi inte ser”. Ida har vunnit många priser för sitt arbete så som första plats på Näringslivets Superkommunikatör, Årets folkbildare och Årets Bris-pristagare.

Om Jacob Flärdh, styrelseordförande Child10:
      Jacob Flärdh är förutom ordförande för Child10 även ordförande för Youth2030, ordförande för Plattformen Civila Sverige mot Människohandel samt styrelseledamot för Friends där han tidigare var chef för forskning och internationell verksamhet.

Om Sara Damber: Ledamot i Child10 styrelse
      Som 19-åring grundade Sara Damber antimobbnings-organisationen Friends, som har förändrat synen på hur mobbning och kränkningar kan motarbetas. Därefter har Sara grundat och drivit organisationerna Reach for Change, Youth 2030 Movement och Child10, som alla på olika sätt arbetar för att stärka barns och ungas rättigheter och inflytande. Sara har även lett ett antal förändringsprojekt inom offentlig sektor – på nationell, regional och lokal nivå – och är en flitigt anlitad föreläsare och inspiratör i frågor om bland annat civilkurage och värderingsdrivet ledarskap.

Child10 jobbar mot trafficking och andra former av kommersiell sexuell exploatering av barn. Child10 grundades 2014 och är verksamma både i Sverige och internationellt. Stiftelsens vision är en värld fri från människohandel och andra former av kommersiella sexuella övergrepp av barn. Child10 tror att förändring uppnås genom ett holistiskt arbete med barnets rättigheter i centrum. Tillsammans med gräsrotsorganisationer och andra ledande experter utvecklar vi effektiva lösningar och driver påverkansarbete för att säkerställa att varje enskilt barn får sina rättigheter tillgodosedda.